tag:blogger.com,1999:blog-9262782.post4875881385586193951..comments2024-03-15T10:59:22.369+01:00Comments on Margreet van den Berg - ICT en onderwijs: Vernieuwen roept weerstand opm2cmhttp://www.blogger.com/profile/12761582571960021217noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-71588636021187337472012-06-12T20:58:58.988+02:002012-06-12T20:58:58.988+02:00@Toussaint,
Om te beginnen moet het uitgangspunt v...@Toussaint,<br />Om te beginnen moet het uitgangspunt van alle partijen zijn dat ze willen veranderen. Dat moet de basis zijn waarnaar je terugkeert als er onvrede is over het tempo waarin, of de manier waarop de verandering wordt doorgevoerd. Denken over de tooling is inderdaad heel verleidelijk, maar heel riskant omdat het 't zicht op de onderliggende motivatie vertroebelt.m2cmhttps://www.blogger.com/profile/12761582571960021217noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-15065904838634834422012-06-12T20:42:04.168+02:002012-06-12T20:42:04.168+02:00@margreet, wat je vaak ziet bij verandering is dat...@margreet, wat je vaak ziet bij verandering is dat de focus heel snel richting verbetertools gaat en de gedachte die ten grondslag gelegen heeft aan die verbetering naar de achtergrond schuift en zelfs 'vergeten' raakt. Het lijkt een dooddoener, maar dat maakt het helaas niet minder toepasselijk: het middel word tot doel verheven. Wat 'we' dus moeten emuleren is: het denken.Toussainthttps://www.blogger.com/profile/05592967264417848837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-90231227341052297562012-06-11T14:35:21.147+02:002012-06-11T14:35:21.147+02:00@Anoniem,
Ik ben het met je eens als er vernieuwd ...@Anoniem,<br />Ik ben het met je eens als er vernieuwd wordt om te vernieuwen. Als er geen probleem is dat je wilt oplossen of geen doel dat je wilt bereiken (en eerder niet kon bereiken) dan denk ik dat vernieuwing in geen geval tot verbetering leidt. <br />Als je vernieuwt omdat je verbetering wilt brengen in een bestaande situatie, dan is er kans op verbetering. Maar daarvoor moeten alle betrokkenen het er wel over eens zijn dat ze die verbetering zelf wensen. Zijn ze dat niet, dan is er, denk ik, terecht weerstand. <br /><br />Ik denk dat er daarom door vernieuwers (die dat - als het goed is - niet doen om te vernieuwen maar om onderwijs beter, rijker, efficiënter, leuker te maken) veel tijd gestoken moet worden in het in kaart brengen van bestaande problemen en dat het verband met de gewenste vernieuwing zichtbaar gemaakt moet worden. Bij bestuur, directie, onderwijsgevenden en onderwijsondersteuners èn bij leerlingen.m2cmhttps://www.blogger.com/profile/12761582571960021217noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-78410519770997397802012-06-11T13:36:56.903+02:002012-06-11T13:36:56.903+02:00Is het heel erg out-of-the-box gedacht als ik stel...Is het heel erg out-of-the-box gedacht als ik stel dat héél misschien sommige innovaties geen verbeteringen *zijn*? En dat de weerstand van de echte professionals daarom héél misschien wel eens een klein beetje terecht is?<br /><br />Brrrr... de gedachte alleen al.<br /><br />Gauw weer terug in mijn box.Anonymousnoreply@blogger.com