tag:blogger.com,1999:blog-9262782.post6552614293382184225..comments2024-03-15T10:59:22.369+01:00Comments on Margreet van den Berg - ICT en onderwijs: Mediawijsheid: wat is dat eigenlijk?m2cmhttp://www.blogger.com/profile/12761582571960021217noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-71683674766528098492010-09-30T19:04:37.983+02:002010-09-30T19:04:37.983+02:00@Janien,
het is maar een eerste opzet. Zoals Amber...@Janien,<br />het is maar een eerste opzet. Zoals Amber al opmerkt: het zou verder uitgewerkt moeten worden. Het zou fijn zijn als we met een groep mensen een praktische handreiking kunnen maken voor scholen. Want veel scholen willen wel iets met mediawijsheid, maar omdat het onderwerp zo veelomvattend is, hebben ze vaak moeite om een begin te maken. <br /><br />@Amber,<br />Het zou geweldig zijn als je het schema nog concreter kunt maken. Ik denk alleen wel dat je moet oppassen met het benoemen wat leerlingen kunnen en wat niet: de vaardigheden zijn nogal uiteenlopend. Natuurlijk zijn er wel algemene tendenzen, maar daar heb je - denk ik - niet zoveel aan als je voor de klas staat. Dan gaat het om het individu, en niks zo vervelend als je iets al kan en je moet het toch nog een keer leren van je docent. Maar een overzicht van wat je van leerlingen aan mediawijsheid zou moeten verwachten op verschillende leeftijden/niveaus: dat lijkt me heel erg nuttig! In het Handboek Mediawijsheid staan zeker een aantal zaken die we daarvoor zouden kunnen gebruiken. Zij hanteren wel een andere indeling van mediawijsheid, maar de indeling die je maakt, verandert - uiteraard - niets aan de competenties die je nodig hebt om mediawijs te zijn.m2cmhttps://www.blogger.com/profile/12761582571960021217noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-90480818114608825172010-09-29T23:53:36.206+02:002010-09-29T23:53:36.206+02:00Margreet, top!
Maar wat ik graag zou willen toevoe...Margreet, top!<br />Maar wat ik graag zou willen toevoegen, is een gedeelte over wat kunnen leerlingen (nog) niet. Welke vaardigheden komen er bij kijken en welke vaardigheden missen ze? En waar moet het onderwijs zich dus op richten? (Nu blijven de termen wat algemeen, maar kunnen we dit niet vertalen naar een skill decomposition?<br />En dan een volgende regel: hoe kan het onderwijs dat dan doen? <br />Ik wil daar best een aantal zaken voor opschrijven.....<br />Heb je het handboek mediawijsheid van Mijn Kind Online gezien? Heb het zelf nog niet bekeken, dus weet niet wat er in staat.....Amber Walravenhttp://amberwalraven.edublogs.orgnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9262782.post-63864847466169223212010-09-29T22:31:57.794+02:002010-09-29T22:31:57.794+02:00Prachtschema, als je het mij vraagt! Heb je tabell...Prachtschema, als je het mij vraagt! Heb je tabellen doorgelezen, en kan na eerste lectuur enkel mijn bewondering uitspreken. Voor eventuele aanvullingen of opmerkingen moet ik de zaak toch grondiger bestuderen. Als er al wat zou kunnen'gewijzigd'...<br /><br />Toch wilde ik al snel even reageren: dit wordt een onmisbaar en handzaam document!janienhttp://janien.wordpress.comnoreply@blogger.com