- Ontwikkelingen zowel voor hardware als software, online methodes, virtualisatie
- Implementatie schoolbreed of olievlek, gewone scholen en kantelende scholen, ict in de bovenbouw en de onderbouw, ELO’s invoeren, digitaal portfolio
- Leren en onderwijzen leren als netwerk, leren en spelen, mobile learning, didactiek, toetsen en volgen
- Informatica vernieuwingen in de 2e fase, methodestrijd, didactiek
Ik mag dit jaar zelf een 'masterclass' verzorgen: een uitgebreide workshop over gaming. We zijn daar met 3 man sterk: Hennie van der Meijden (van de Universiteit Nijmegen, gepromoveerd op samenwerkend leren), Gerard Mulder (oud-werknemer van Jumbo. Doet tegenwoordig werkzaam als freelancer opdrachten o.a. voor de erfgoedsector) en ikzelf. We willen dit jaar zo min mogelijk zelf een verhaal vertellen, maar de deelnemers zelf aan het werk zetten. Hoe maak je nu een educatieve game: hoe vertaal je een leerdoel naar een spel en hoe maak je het spel spannend? En hoe begeleid je als docent een team zodanig dat alle leerlingen ervan leren? Ik heb er erg veel zin in om met zijn allen aan de slag te gaan. De deelnemers hoeven geen ervaring te hebben met het (door leerlingen laten) maken van games: onderwijservaring en interesse in onderwijsvernieuwing door games is voldoende.
Een andere presentatie waar ik bij betrokken ben gaat over subsidies van Stichting TQ-NL. Ook hier hoef ik weinig te vertellen: die taak wordt ingevuld door Theo van der Klooster van de afdeling voertuigentechniek van CSG Penta College, locatie De Oude Maas. Zij hebben vorig jaar voor een project subsidie gekregen van Stichting TQ-NL en Theo kan dus uit de eerste hand vertellen over hoe dat moet en wat dat met zich meebrengt.
De rest van de dag ga ik natuurlijk zoveel mogelijk andere presentaties bezoeken, bijpraten met wie ik ken en ik hoop ook weer kennis te maken met nieuwe mensen. Want dat blijft een sterk punt van de conferentie: het is een prima plek om je te laten inspireren door collega's!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten