donderdag 27 januari 2005

Geld voor games

In Emerce stond eergisteren een aardig artikel over de plannen van het ministerie van Economische Zaken om de gamesindustrie in Nederland te gaan stimuleren. Volgens Willem Smit, directeur van Playlogic, kent de gamesindustrie een aantal knelpunten: financiering, gebrek aan gekwalificeerd personeel, ‘onvolwassen’ imago van de branche en een gebrek aan economische infrastructuur, waaronder regelgeving. Karien van Gennip, staatssecretaris van EZ, geeft daarop haar visie:

“Ik denk niet dat er sprake is van één bottleneck voor de sector, maar van een aantal kleintjes die we met elkaar kunnen oplossen. Zorgen dat er een opleiding komt die goed aansluit bij het ondernemerschap dat de creatieve industrie vraagt, het stimuleren van start-ups via TechnoPartner. Deze sector heeft zoveel potentieel dat we er echt op in willen zetten.”
Ik denk niet dat ze helemaal gelijk heeft: er is al behoorlijk veel te vinden aan opleidingen op het gebied van games (denk bijv. aan al bestaande mogelijkheden op de HKU en de UU), alhoewel dat zeker verder uitgebouwd kan worden. Ik denk zelf dat het belangrijk is dat we ons realiseren dat de gamesindustrie een internationale markt is, en dat het dus heel moeilijk is om overall marktleider te zijn. Daarom zou het mijns inziens beter zijn als Nederland ervoor zou kiezen om zich te specialiseren op een bepaald terrein. En wie mij kent weet dat dat wat mij betreft het terrein van educatieve games zou mogen zijn!

Geen opmerkingen: