Een goed bericht, maar wat ik bij dit alles nog mis zijn de plannen over samenwerking. Ze zijn er vast wel, want een game maken is iets wat alleen goed kan als je verschillende disciplines bij elkaar brengt: kunst en informatica, maar ook vakken als psychologie (van de spelende mens) en wiskunde (kansberekening), natuurkunde (mechanica: hoe bewegen voorwerpen) etc. Ik denk dat de opleiding die al deze zaken bij elkaar weet te brengen, de beste kandidaten zal leveren voor de gameswereld.
dinsdag 15 februari 2005
Meer opleidingen op het gebied van games
Na NHTV internationale hogeschool Breda komen nu ook de Hogeschool InHolland en de Hogeschool van Amsterdam met plannen voor een opleiding op het gebied van games. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) begint dit jaar al met de eerste een opleiding op het gebied van gaming. De specialisatie gaming technology zal zich vooral richten op programmeren van spellen. In 2006 volgt de studierichting Game Design. Die gaat vooral over het ontwerp van de games. Hogeschool InHolland doet onderzoek naar een game-opleiding die zich concentreert op management en commercie. Die opleiding zal dan vermoedelijk gegeven worden in Diemen. Deze opleidingen komen naast de al bestaande opleidingen zoals in Utrecht en verschillende specialisaties binnen studies zoals mediatechnologie op de Universiteit van Utrecht.
Een goed bericht, maar wat ik bij dit alles nog mis zijn de plannen over samenwerking. Ze zijn er vast wel, want een game maken is iets wat alleen goed kan als je verschillende disciplines bij elkaar brengt: kunst en informatica, maar ook vakken als psychologie (van de spelende mens) en wiskunde (kansberekening), natuurkunde (mechanica: hoe bewegen voorwerpen) etc. Ik denk dat de opleiding die al deze zaken bij elkaar weet te brengen, de beste kandidaten zal leveren voor de gameswereld.
Een goed bericht, maar wat ik bij dit alles nog mis zijn de plannen over samenwerking. Ze zijn er vast wel, want een game maken is iets wat alleen goed kan als je verschillende disciplines bij elkaar brengt: kunst en informatica, maar ook vakken als psychologie (van de spelende mens) en wiskunde (kansberekening), natuurkunde (mechanica: hoe bewegen voorwerpen) etc. Ik denk dat de opleiding die al deze zaken bij elkaar weet te brengen, de beste kandidaten zal leveren voor de gameswereld.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Fantastische ontwikkeling, maar vergeet de pedagogische en didactische kant niet. Met name binnen de e-learning-content ontwikkelingen als b.v. binnen het project contentstimulering BVE kunnen we veel leren van ontwikkelingen in de gameindustrie, dus ook van de opleidingen voor deze industrie. Alhoewel ik van mening ben dat opleiden en vrijetijd bij jongeren gescheiden dient te blijven, kan het onderwijs wel heel veel leren van deze industrie.
Helemaal mee eens: die didactische component is voor het onderwijs onontbeerlijk. Maar waarom moet opleiden en vrije tijd bij jongeren gescheiden blijven? Vanuit de jongeren lijkt de tendens juist te zijn om die zaken meer samen te laten vallen.
zie ook www.upgear.nl
Een reactie posten