vrijdag 4 maart 2005

Spaans leren op een dansmat

Spaans is een wereldtaal, maar in Nederland wordt de taal (helaas) maar weinig gesproken. Wie de taal wil leren kan natuurlijk een boekje pakken, maar dat is zeker voor kinderen niet echt een leuke manier. Wel leuk is de dansmat van Sonica Software waarmee Karaoke gedaan kan worden en spelletjes gedaan worden. Kinderen leren Spaans te spreken door hun voeten op gekleurde vlakken op de mat te zetten, volgens de opdrachten van een cartoonfiguur op het computerscherm. De software is op verschillende scholen in Engeland in gebruik en kinderen vinden het volgens hun leraren heerlijk om ermee te spelen/leren:


"They love the dance mat. No other piece of software excites them as much. They are learning and having a great time".

De kinderen zeggen er zelf het volgende over:
"I like dancing and it's really groovy doing it to Spanish words. It's a bit like being in Girls Aloud." (Rachel, 9)

"I like the songs. You can sing along and it makes learning the words easier." (Nathan, 8)

De software is op dit moment alleen verkrijgbaar in het Engels, maar wie weet komt er ooit nog een Nederlandse versie. Ik denk dat ik tegen die tijd verder ga met mijn lessen Spaans: ik heb ooit een jaartje les gehad, maar vond het zo saai!!!

2 opmerkingen:

Raoul Teeuwen zei

Ik heb ze al gemaild of ze geinteresseerd zijn in vertaling naar Nederlands ;-).

Anoniem zei

Ik zag jullie discussie toevallig; ik ben de maker van DenkStapSprong, een educatief spel in het Nederlands dat ook een dansmat gebruikt.

Het heet DenkStapSprong, maar is eigenlijk hordenlopen. Je moet rennen op de dansmat en ondertussen vragen beantwoorden. Of je de vragen goed hebt, bepaalt of je soepel over de hordes loopt of niet. Je kunt het in je eentje spelen of via een netwerk verbinding tegen een ander (die dan zijn eigen vragen over eventueel een ander onderwerp kan doen).
Het spel is geschikt voor allerlei taken die "geautomatiseerd" moeten worden, zoals tafels, topografie, woordjes etcetera. Het wordt momenteel op een paar scholen gebruikt, en de leerlingen (en leraren) zijn er enthousiast over.
Ik kende dat Sonica Spanish niet, ik ben nu al meer dan een jaar met DenkStapSprong bezig, en hoorde pas recent van het engelse product.

Ik zou zeggen, kijk op de site ik wil ook graag een demonstratie geven.
Met vriendelijke groeten,

Gidi van Liempd