Het pièce de resistance van de site 'Rijksmuseum' is het onderdeel 'De Meesterwerken'. In het menu onderaan de pagina kan gekozen worden uit:
- werken (hier worden bij 100 bekende kunstwerken allerlei dwarsverbanden gelegd en kun je achtergrondinformatie opzoeken in de encyclopedie),
- thema's (zoals Jan Steen, 17e eeuwse schilderkunst),
- en detail (hier worden details van bepaalde schilderijen toegelicht),
- de Gouden Eeuw Quiz,
- tijdbalk en
- specials.
Door de grote hoeveelheid zeer nauwkeurige afbeeldingen is de site helaas soms erg traag; zeker voor ongeduldige leerlingen. Daardoor vind ik met name het onderdeel 'werken' minder geschikt om mee te werken in de les. Maar de prachtige uitwerking van het poppenhuis dat te zien is in het Rijksmuseum is zeker wel een aanrader. Je kunt kamer voor kamer bekijken en bij verschillende details wordt een duidelijke toelichting gegeven. Een leuke manier om leerlingen iets te laten zien van het leven van een rijke familie in de 17e eeuw in Amsterdam.
Een andere site van dezelfde makers (Fabrique - design, communicatie, nieuwe media) is '20e eeuw: 40 jaren jeugdcultuur'. Een site die bij mij veel jeugdsentiment oproept. De site bestaat uit 2 onderdelen: '(her)ontdek 40 jaar jeugd' en 'fotoverhalen'. Het onderdeel '(her)ontdek 40 jaar jeugd' is onderverdeeld in 4 thema's: trends, muziek, school en omgeving en protest en actie. Bij ieder thema zijn foto's te vinden uit de periodes 1965-1976, 1976-1985 en 1986-nu. Bij elke foto wordt een toelichting gegeven en soms zijn er geluidsfragmenten te beluisteren of videobeelden te zien. Bij het onderdeel fotoverhalen vertellen Roderick, Hakan en Sophie over hun leven in de 60'er jaren. Voor mij is deze site jeugdsentiment; voor leerlingen van nu leuk (?) en leerzaam om te zien in welke wereld hun ouders leefden.
2 opmerkingen:
Hoi Margreet,
laatst moest ik voor mijn vormgevingscursus de nieuwe website van het Rijksmuseum kritisch analyseren. Oke hij is mooi maar echt praktisch vond ik hem niet, zeker bij het onderdeel dat jij beschrijft kreeg ik medelijden met de mensen die nog steeds een modem gebruiken en deze Meesterwerken dus waarschijnlijk nooit zullen aanschouwen.
M.
Hoi Moqub,
Ik ben het helemaal met je eens: in mijn stukje geef ik ook al aan dat de website soms erg traag is. Maar omdat er toch steeds meer scholen overstappen op snelle (glas)verbindingen (http://www.samensnelopglas.nl/) denk ik dat het probleem zich vanzelf zal oplossen.
Een reactie posten