dinsdag 5 april 2005

Dát is nog eens aardrijkskunde!

Aardrijkskunde was vroeger niet mijn favoriete vak: topografie kon ik maar niet in mijn geheugen gestampt krijgen, en de rest vond ik vooral saai. Als ik toen gebruik had kunnen maken van het Nasa-programma World Wind, had ik nu misschien een beter inzicht gehad in allerlei geografische zaken. Wat is World Wind? De Nasa website zegt daarover het volgende:

"World Wind allows any user to zoom from satellite altitude into any place on Earth, leveraging high resolution LandSat imagery and Shuttle Radar Topography Mission (SRTM) elevation data to experience Earth terrain (or any planet with the data) in visually rich 3D, just as if they were really there. Virtually visit anyplace in the world. Look across the Andes, into the Grand Canyon, over the Alps or along the African Sahara."

Het programma heeft een behoorlijke omvang, en het vraagt redelijk snelle computers om er goed mee te kunnen werken. Aanbevolen systeemspecs:
    • Windows 2000, XP Home, or XP Professional
    • Intel Pentium 3, 1 GHz, or AMD
    • Athlon or higher
    • 256 MB of RAM
    • 3D Graphics Card (nVidia GeForce 2, Ultra, ATI Radeon 7500)
    • Intel Extreme Graphics 2
    • DSL / Cable connection or faster
    • 2 GB of disk space

Niet niks dus, maar het programma is echt de moeite waard! Wel even de handleiding bestuderen om alles eruit te halen wat erin zit!

Geen opmerkingen: