vrijdag 22 april 2005

Europees Taalportfolio

Europees TaalportfolioVeel scholen zijn bezig om zich te oriënteren op de mogelijkheden van een digitale leeromgeving en/of een portfolio. Een portfolio dat gratis gebruikt kan worden door iedereen is te vinden op de site Europees Taalportfolio. Deze site biedt iedereen de mogelijkheid om online een eigen taalportfolio bij te houden op het gebied van taalkennis en -vaardigheden. De site is niet speciaal bedoeld voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs, maar kan daarvoor wel goed gebruikt worden. Van de site:

"Het Europees Taalportfolio is een instrument waarmee alle ervaringen met het leren van talen gedocumenteerd kunnen worden. Niet alleen kan er in aangegeven worden welke talen men kent, maar ook hoe goed men die talen kent. Dat gebeurt door per vaardigheid vast te stellen op welk niveau van het Europees referentiekader je zit. Wil je je vaardigheid verbeteren dan vind je daarvoor allerlei suggesties."

Het leuke van het Europees Taalportfolio is dat het een mooie gelegenheid biedt om eens te proeven aan dit instrument. Iedereen kan gratis een account aanmaken Ben je ingelogd, dan kun je in het portfolio vast leggen hoever je bent op het gebied van de talen Duits, Engels en Frans. Er wordt een mooi overzichtje gegenereerd en als je besluit om je vaardigheden in één van de talen verder te ontwikkelen, dan krijg je allerlei suggesties voor opdrachten. De uitgewerkte opdrachten kun je vervolgens ook uploaden naar je portfolio. Het portfolio blijft levenslang (in ieder geval zolang de site in de lucht is) je eigendom; je kunt er dus ook aan werken na het verlaten van de school.

Voor scholen is het wel lastig dat het portfolio privé is. Een docent kan geen toegang krijgen tot het portfolio van de leerlingen, behalve natuurlijk als de leerling de docent zijn password geeft. Ik zou het handig vinden als de site de mogelijkheid zou bieden om groepen gebruikers aan te maken, die eenvoudig, bij voorkeur in één scherm, gemonitord kunnen worden door een docent. Je zou de leerling bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen bieden om zijn naam toe te voegen aan een groep die aangemaakt is door zijn eigen docent. Daarmee zouden de rechten van het portfolio blijven berusten bij de leerling, maar biedt wel extra mogelijkheden voor het onderwijs.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Margreet,

ik ben in verband met mijn lerarenopleiding aan het IVLOS te utrecht bezig met een onderzoek naar de voor- en nadelen van de invoering van het Europees Taalportfolio aan de hand van praktijk ervaringen met het portfolio in de onderbouw. Via google kwam ik deze site tegen. Nu vroeg ik me af of jij me zou kunnen helpen... Ik ben dus voornamelijk op zoek naar verhalen uit de praktijk en daarnaast ben ik bezig met het invoeren van het portfolio om mijn huidige school. Kan jij me helpen aan verhalen uit de praktijk? Of weet je misschien of er ervaringsdeskundigen rondlopen die me kunnen helpen?

Dankjewel,

Marlies (medevos@gmail.com)

m2cm zei

@Marlies,

Ik reageer even via de mail op je vraag!