donderdag 24 november 2005

Reclame in games

In de nieuwsberichten van Emerce stond een artikeltje over reclame in games. Volgens game-expert Geoff Graber kunnen games goedkoper worden dankzij betaalde reclame in de spellen. Dat lijkt me een logisch verhaal: net zo goed als tijdschriften hun kosten drukken door reclames op te nemen, kunnen de kosten van games gedeeltelijk komen uit reclames. Ik ben er dus van overtuigd dat we in de toekomst steeds meer advertenties in games zullen tegenkomen.

Wat betekent dat nu? Ik kan nu natuurlijk een uitgebreid verhaal ophangen over bedreigingen: kinderen die via games langs slimme wegen een keuze voor (merk-)producten opgedrongen krijgen, beïnvloeding van het onderbewuste enz. Dat doe ik niet: ik ga liever op zoek naar een manier om met dit gegeven om te gaan.

beeldgerichtZoals tijdschriften verplicht zijn om duidelijk te maken wat advertenties zijn en wat niet (teksten die lijken op een advertentie worden om die reden altijd voorzien van een kopje 'advertentie' of 'advertorial'), zo zouden we op zoek moeten gaan naar een soort reclamecode voor games. Nog belangrijker vind ik het om kinderen te leren omgaan met beeld. Duidelijk is dat de jongste generatie erg beeldgericht is, in tegenstelling tot oudere generaties die vaak vooral tekstgericht zijn (zie bijv. de publicatie van Wim Veen en Frans Jacobs). Daar ligt m.i. een verplichting voor het onderwijs: we moeten leerlingen van nu niet alleen begrijpend leren lezen, maar ook begrijpend leren kijken. Niet vanuit de gedachte dat via beelden mensen een mening opgedrongen krijgen, maar omdat beelden net als teksten meer zijn dan een verzameling letters of een verzameling figuurtjes.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Margreet.
Via mijnkindonline.web-log.nl van Justine Pardoen kom ik op jou weblog. Erg Interessant!
Omdat je zegt het belangrijk te vinden dat kinderen leren omgaan met beeld, wil je wijzen op onze site www.weetwatjeziet.nl. Misschien wil je 'm ook opnemen op je links-pagina?
Succes verder met je weblog!
Groet, Oscar Siep

m2cm zei

Dag Oscar,

Wat ik lees op de site, ziet er interessant uit, maar wel redelijk kostbaar. En wat ik zelf heel jammer vind: wat jullie bieden is - voorzover ik het kan overzien - erg éénrichtingsverkeer. Jullie vertellen, de leerlingen luisteren. Ik denk dat juist dit onderwerp zich er heel goed voor leent om leerlingen zelf aan de slag te laten gaan. Zij hebben vaak al heel wat ervaring met het maken van content (in de VS maakt 57% van de jongeren zelf content op het web), en door hierbij aan te sluiten, plaats je het geheel direct in de juiste context. Hebben jullie ook al wat op dat gebied?

Groeten!