Het lijkt mij erg bruikbaar materiaal voor lessen ckv in combinatie met media-educatie. Een eerste opdracht zou kunnen zijn: 'ontdek de verschillen en bedenk met welk doel deze foto's bewerkt zijn'. Een vervolgopdracht zou dan kunnen luiden: 'neem een actuele foto, en bewerk die zodanig dat er iets anders te zien is dan wat de maker van de foto in gedachten had. Laat de bewerkte foto vervolgens van een onderschrift voorzien door iemand die niet weet hoe en waarom jij de foto hebt bewerkt. Past het onderschrift bij het doel dat jij voor ogen had?'
Overigens: binnenkort verschijnt er software op de markt waarmee je eenvoudig kunt achterhalen of beelden gemanipuleerd zijn of niet. Die software bestond al, maar was dermate gecompliceerd dat alleen professionals die gebruikten. De software die ontwikkeld is door de Image Science Group en die het komend half jaar op de markt wordt gebracht, zou veel eenvoudiger te gebruiken moeten zijn.
1 opmerking:
Dag Margreet,
denk ik nog aan iets: wij hebben bij ons op school een Ontwikkelkring ICT en Onderwijs door en voor Leerlingen opgericht. Ik begeleid hen en leer van hen. Zojuist heb ik je Blog doorgelinkt op hun site. De links die je hier hebt geplaatst zijn fantastisch. Zou jij geïnteresseerd zijn om met mij hierover van gedachten te wisselen? sg@vhl.nl
Een reactie posten