vrijdag 21 april 2006

Concurrentie?

Windows-liveKijk, dat vind ik nou leuk. Ik lees vanavond mijn weblogs weer eens door (ik had al een paar dagen alleen het hoognodige kunnen lezen), en ik lees twee keer een verhaal over nieuwe mogelijkheden van zoekmachines.

Op Frank-ly wordt verslag gedaan van Live Search van Microsoft en Dave Winer vertelt in zijn weblog Scripting News dat hij bij Google nieuwe zoekmogelijkheden heeft ontdekt. Beide machines hebben, al dan niet in beta, de mogelijkheid om te zoeken binnen een website. Nu kan dat al lang via het commando site:, maar er zijn niet veel mensen die dat commando kennen. Zowel Google als Microsoft bieden die mogelijkheid nu aan zonder dat je gebruik hoeft te maken van dat commando. Je zoekt eerst op een bepaald trefwoord naar een site, en vervolgens kun je binnen iedere gevonden site zoeken naar een (ander) woord.

Kijk zelf even naar de plaatjes die de beide webloggers hebben gemaakt van Live Search en Google (waar het overigens vermoedelijk nog niet klaar is voor gebruik: het lijkt nog in de testfase te zitten).

Dave Winer heeft een screendump gemaakt van Google. Links van de zoekresultaten staan driehoekjes die je aan kunt klikken. Als je dat doet krijg je meer informatie over de site, en onderaan staat een zoekveldje waar je een nieuwe zoekterm in kunt typen.

Frank-ly toont op zijn weblog de schuif die je open moet zetten om te kunnen zoeken binnen een treffer. Bovenaan deze post zie je een screendump van een zoektocht op de woorden portfolio +e-learning.
Onderaan deze post zie je hoe je binnen één van de gevonden sites kunt zoeken, bijv. op het woord games.

Ik vind het prima toevoegingen aan de al bestaande mogelijkheden. Het doet me een beetje denken aan hoe ik vroeger in DOS allerlei commando's in moest typen, en nu menugestuurd mijn opdrachten geef. Met dit soort opties kun je de mogelijkheden van zoekmachines optimaal benutten, zonder dat je eerst allerlei commando's hoeft te leren. Ik hoop dat Google en Windows elkaar goed in de gaten houden: volgens mij worden wij als klanten daar alleen maar beter van!

Windows-Live

Geen opmerkingen: