In Myst is het de bedoeling de gouden slate (tablet) te pakken te krijgen door met 4 andere stenen werelden door te lopen en daarop bepaalde symbolen in te voeren. Deze 4 werelden zien er op zich weer allemaal anders uit. Je begint in een grote grot waar je eerst toegang moet zien te krijgen tot de wereld die alle 4 werelden met elkaar verbindt voor je ook daadwerkelijk deze werelden in kan. Eenmaal hier moet je symbolen voor de slate van dat gebied verzamelen. Deze zijn soms verborgen, soms niet. Hiertussen zitten allemaal puzzels die je moet oplossen om verder te komen.
Zoals ik al zei: Myst is een spel dat eigenlijk van geen kanten klopt. De besturing zuigt; je kan alleen bepaalde kanten op door aan de rand van het scherm te klikken en zelfs dan gaat het scherm af en toe niet de kant op die je eigenlijk gewild had. Het verhaal is moeilijk in te komen, en de cutscenes (tussenfilmpjes) zijn te lang en je kan ze niet overslaan. Het geluid en met name de stemmen zijn niet te verstaan en de muziek is wel ok, en de puzzels worden niet uitgelegd. Maar 1 ding staat als een huis. De graphics van Myst zijn niet aan te twijfelen. Vanaf de eerste seconde dat je in de wereld komt tot het laatste moment dat je de gouden slate in je bezit hebt is het mooi. En dat maakt de game het spelen waard. Ik raad je echter wel aan om een walktrough te gebruiken, anders haal je het niet.
Spelen als:
- Je je verveelt
- Het buiten regent en je even in een virtuele wereld met zon wilt zijn.
- Je van mooie beelden houdt
- Je van puzzels houdt
Niet spelen als:
- Je tegen het gebruik van een walktrough bent.
- Je weinig tijd hebt
- Je geen geduld hebt
- Je van hele goede verhalen houdt
2 opmerkingen:
Hoi,
zo heb ik ooit Myst 1 geprobeerd te spelen, zonder succes, begreep er niets van... Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben :)
Moqub
@Liesbeth,
Je bent zeker niet de enige. Ik ben blij dat ik goed ben in het zoeken naar walkthroughs èn dat ik deskundige hulp in huis heb ;-)
Een reactie posten