dinsdag 18 december 2007

Laatste kans: wie bedenkt de beste geschiedenisles?

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Anno met het verzoek of ik een berichtje over de prijsvraag 'Les van het jaar' op mijn weblog wilde plaatsen. Dat doe ik graag: ik ben een grote fan van het werk van Anno en ik hou erg van prijsvragen in het onderwijs omdat die de kans bieden om te laten zien dat het niet alleen kommer en kwel is in het onderwijs maar dat daar ongelooflijk veel leuke dingen gebeuren. Het prijzengeld dat gewonnen kan worden creëert weer nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld voor een project dat je graag wilt uitvoeren met de leerlingen of een excursie met de docenten van je sectie om de eigen horizon te verbreden.


Bericht van Anno

Maakt uw klas de beste geschiedenisles van 2008? Anno daagt u uit met de derde Les van het Jaar prijsvraag. De leukste manier om uw leerlingen nóg enthousiaster te maken voor geschiedenis en om creatief met verschillende onderwerpen aan de slag te gaan. Stuur samen met uw klas uw idee in voor 16 januari 2008 en maak kans op hoofdprijzen van € 5000,-, € 4000,- of € 3000,- voor de vaksectie geschiedenis. De winnende lessen worden ook gedidactiseerd en digitaal beschikbaar gesteld. Voor meer informatie kunt u kijken op www.lesvanhetjaar.nl. Anno organiseert de Les van het Jaar in samenwerking met de VGN en SLO.


Om mee te doen moet je met de leerlingen een plan maken voor een geschiedenisles. Dat hoeft niet veel tijd te kosten en het lijkt me een prima invulling van de laatste les voor de vakantie. Leuke plannen maken wat je gaat doen in januari is een goede manier om afscheid te nemen van het oude jaar en tegelijkertijd alvast enthousiasme te kweken voor wat na de kerstvakantie gedaan gaat worden. Het plan moet ingediend worden vóór 16 januari. Als je inzending genomineerd wordt, moet je tussen januari en april 2008 van het lesvoorstel een echte les én een presentatie maken. Maar dat zal niet moeilijk zijn: omdat iedereen bij het ontwerp van de les betrokken is èn er een leuke prijs te winnen is, zal het enthousiasme om de les uit te voeren groot zijn.

Van harte aanbevolen dus!

Geen opmerkingen: