maandag 10 december 2007

Tijdlijnen en andere learning tools

Naar de site Learning ToolsEen tijdje geleden maakte ik melding van de online tool Tribbit, waarmee je makkelijk tijdlijnen kunt maken. Een mooi stukje gereedschap waarmee zowel docenten (voor het maken van leermateriaal) als leerlingen (bijv. voor een presentatie of een online werkstuk) een lijn kunnen maken waarop gebeurtenissen geplaatst kunnen worden in de vorm van tekst, foto's of video.

Iets minder 'flashy' maar wel met dezelfde functionaliteiten is Timeline Base, dat is ontwikkeld in het kader van het Learning Tools Project van het Department of Arts Instructional Support and Information Technology (Arts ISIT) van de Universiteit van Brits Colombia (voor wie dat niet weet: dat ligt in Canada).

Ik ben behoorlijk onder de indruk van wat ze daar gemaakt hebben: software om een tijdlijn te maken, om uitspraak te laten oefenen, een programma om video van een transcriptie te voorzien, software om woorden te oefenen, om plaatjes te voorzien van annotaties: het is er allemaal en helemaal gratis. Bijzonder is het dat het gaat om software die een school zelf op de eigen server kan installeren waarna ze zelf (op serverniveau) kunnen bepalen wie toegang krijgen tot de software. Daarmee ben je als school niet afhankelijk van een derde partij (die ineens kan besluiten om de site of de tool waar je mee werkt uit de lucht te halen) en je bent ervan verzekerd dat alleen de mensen die je zelf wilt toegang krijgen tot de tool en de producten die ermee gemaakt worden.

Alhoewel ik er zelf een grote voorstander van ben dat scholen gebruik maken van web 2.0 applicaties waarbij ze ook mensen buiten de school toegang geven tot wat op scholen gemaakt wordt, zie ik ook wel in dat dat wel een onzekere factor is. Niet alleen omdat je reacties kunt
krijgen die niet passen bij wat je als school voorstaat, maar ook omdat het zomaar kan gebeuren dat de tool waar jij zo enthousiast over bent van het web verdwijnt en daarmee ook het werk van de leerlingen. Met deze software kun je die risico's buitensluiten en kun je tegemoet komen aan weerstanden die kunnen bestaan bij leerlingen en docenten om hun werk via het web te delen met anderen.

Geen opmerkingen: