woensdag 20 februari 2008

Einsteingeneratie: wie verandert er eigenlijk?

Vaak, héél vaak, hoor ik mensen praten over de 'Einstein-generatie'. Vaak bedoelen mensen daarmee dat jongeren van nu zo handig zijn met computers en dat ze anders zijn dan vroeger. Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. Niet alleen ik overigens: er komen langzamerhand steeds meer onderzoeken (hier en hier) waaruit blijkt dat jongeren toch niet zo heel anders zijn dan we denken.

Ik heb zelf geen onderzoek gedaan, maar op basis van mijn eigen waarnemingen twijfel ik aan de juistheid van typeringen als Einsteingeneratie. Ik merk wel dat jongeren zich snel de basisbeginselen van bepaalde apparaten en software eigen maken als dat op de een of andere manier gewenst of noodzakelijk is (digital natives). En ik merk ook dat jongeren veel dingen tegelijkertijd lijken te doen (multitasken). Maar tegelijkertijd zie ik dat als jongeren een apparaat of software echt onder de knie moeten krijgen ze dat niet meevalt, want een handleiding lezen èn begrijpen is soms nog erg lastig. En veel dingen tegelijkertijd doen leidt in mijn ogen vaak vooral tot veel dingen half doen.

Ik vraag me daarom wel eens af of die jeugd nu echt zo erg veranderd is. Natuurlijk zijn er veranderingen omdat de omstandigheden waaronder deze jeugd opgroeit anders zijn dan die van de vorige generatie. Maar niet alleen de omstandigheden zijn anders: de volwassenen in deze wereld zijn ook anders. Ik wilde anders omgaan met mijn kinderen dan mijn ouders dat deden met ons en zo dachten veel van mijn generatiegenoten over opvoeding. Misschien is het wel niet de jeugd die het meest veranderd is, maar zijn wij dat, de volwassenen. Misschien kijken wij wel anders naar onze kinderen dan onze ouders deden. Misschien denken wij wel dat we onze jongeren zó goed hebben opgevoed dat ze uitgegroeid zijn tot jonge Einsteins. Of misschien willen we vooral vrienden zijn van onze kinderen en ze liever geen grenzen stellen.

Ach, ik weet het natuurlijk allemaal niet. En wetenschappelijk is mijn verhaal al helemaal niet. Maar wat ik tegen heb op met name de term 'generatie Einstein' is dat die de suggestie wekt dat onze jongeren veel slimmer zijn dan vroeger. En hoewel ik het van belang vind om mensen niet te onderschatten, denk ik dat het verkeerd is als we teveel verwachten van onze jongeren. Een puber is volgens mij nog altijd een puber: met grote stemmingswisselingen, onverwachte akties (of juist uitblijvende akties), zoekend naar grenzen. Volwassenen moeten waar nodig die grenzen aangeven, maar dat doe je niet zo gauw met jonge Einsteins, volgens mij ;-)

6 opmerkingen:

Patrick Koning zei

Op de EduSite staat een zeer interessant artikel: “Zap! en het is weg: de voor- en nadelen van multi-tasking” over Generatie Einstein en hun vermogen tot multi-tasking.

Darwin zei

Het is natuurlijk ,evolutietechnisch, volkomen onmogelijk dat binnen een generatie jongeren op een totaal andere manier omgaan met verwerken en toepassen van informatie.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Patrick,
Dank voor de tip over het artikel. Inderdaad interessant en (gelukkig) in de lijn van mijn eigen waarnemingen ;-).

@Darwin,
Als het zo is dat jongeren op een andere manier omgaan met informatie dan hoeft dat toch geen evolutie te zijn? Het kan toch ook een tijdelijke verandering zijn die gebaseerd is op training, zonder dat dit tot blijvende verandering leidt in het menselijk systeem?? Of interpreteer ik de term evolutie verkeerd?

Erno Mijland zei

Radiozender CBC heeft een interessante en geestige podcast over het thema multitasking: http://tinyurl.com/37j3z9

Edwin Mijnsbergen zei

Een interessante wave margreet. Die moet ik nog eens laten bezinken!

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Erno,
Goed dat ik net die ipod heb gekocht. Dan kan ik de uitzending beluisteren als ik in de auto zit. Ik kan namelijk wel multitasken ;-)

@Edwin,
Ik ben vooral op zoek naar een verklaring waarom we zoveel wonderen (want evolutie binnen één generatie is dat natuurlijk) toedichten aan onze kinderen. ooit waren kinderen kleine volwassenen; later dachten we dat kinderen vooral kinderen moesten zijn. Nu roepen we dat ze eigenlijk wel met Einstein vergeleken kunnen worden, verschillende dingen tegelijkertijd kunnen doen, anders denken dan wij enz. Ik heb de indruk dat vooral het denken over de jeugd verandert, maar dat de jeugd zelf redelijk hetzelfde is gebleven door de eeuwen heen!