donderdag 27 maart 2008
On-line criminaliteit
Vroeger, toen ik nog een klein ventje was dat achter de grootste computerrages aahuppelde, speelde ik een MMORPG die Runescape heette. Ik speelde het op zich niet zo vaak, de graphics en gameplay waren niet hoogstaand, maar het was wel een grappig spelletje om te spelen. Doel was (zoals bij veel van dit soort spellen) een character op te bouwen, missies te doen, geld te verdienen en items te kopen. Ik was redelijk bekend met wat er allemaal met je account kon gebeuren als ik niet oppaste. Alleen op een dag kwam er een klasgenoot naar me toe en zei dat ik verhoogde levels kreeg als ik een bepaald mailtje stuurde. Ik geloofde er niets van maar, goedgelovig als ik was, werd ik overgehaald. Gevolg: account kwijt. Dit kon ik wel achterhalen omdat het een klasgenoot was, maar dit soort praktijken rekt zich veel verder.
Spelers vinden steeds slimmere manieren uit om dit soort dingen te doen. Dit is meestal vrij makkelijk want als je bij een MMORPG iets geruild hebt, kan je dat niet meer terugruilen. On-line dieven maken hier handig gebruik van door mensen over te halen dingen te ruilen, om vervolgens met de nieuwe waardevolle spullen waarvoor een speler uren heeft moeten sparen weg te lopen. Een tweede manier die vaak gebruikt wordt is om te proberen het password van een bepaalde speler te krijgen door middel van zelf ontworpen mods, add-ons en virussen. Mensen kunnen in dit soort dingen aardig wat tijd steken.
Maar waar ligt het probleem nu precies? Het probleem ligt bij het doel van gamen zelf: de prestaties. De dingen die je na lang spelen weet te krijgen. De dingen in de game waarmee je meer dingen kan doen. MMORPG's kan je nooit uitspelen, dus de prestaties zijn eindeloos. Vaak moet je heel lang herhaaldelijk dezelfde actie uitvoeren om iets te verdienen. Veel spelers hebben hier geen zin in, maar willen wel verder komen en nieuwe dingen halen. Ze willen dit hele proces sneller laten gaan. En doordat dit een nog maar net ontdekt speltype is, zitten er nog veel foutjes in.
On-line criminaliteit is erg. Het feit dat je iets afpakt waar iemand heel veel moeite heeft gedaan. Het hoeft niet eens verslaving te zijn waaruit iemand het doet. Het principe van MMORPG in combinatie met de personaliteit van sommige personen leidt tot dit soort dingen. Ik vind niet dat je hiervoor echt in real life straffen moet gaan uitdelen, omdat dit prestaties in games met real-life verbindt. On-line straffen raken deze mensen veel meer, omdat ze dan zelf alles wat ze zo zorgvuldig hebben opgebouwd. En in dit soort straffen mag je geen medelijden hebben volgens mij.
Labels:
games-algemeen,
mediawijsheid
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
"On-line straffen raken deze mensen veel meer, omdat ze dan zelf alles wat ze zo zorgvuldig hebben opgebouwd. En in dit soort straffen mag je geen medelijden hebben volgens mij."
Correct. Ik ben eigenaar van Arindal, een (onder meer) Nederlandstalige MMORPG. In onze wereld bestaat een 'in-game' rechtbank, waar spelers andere spelers voor kunnen dagen. Andere spelers vormen de jury. De beschuldigden kunnen veroordeeld worden tot gevangenisstraffen, geldboetes of combinaties hiervan. En het werkt. Klierende spelers binden al snel in als ze een hoop van hun zuurverdiende geld kwijtraken, of lang in de cel moeten zitten...
Leuk idee! Vraag me wel af of je zo iedereen pakt, want je hebt ook de hackers waar je er niet achter kan komen wie het is. Misschien ook een idee om een on-line recherche te maken?
Een reactie posten