donderdag 3 april 2008

Nieuwe ervaringen

Door: Martijn van den Berg


Fanatieke lezers van dit blog zullen wel weten dat ik afgelopen herfst naar Canada ben geweest met mijn klas. Als TTO (Tweetalig Onderwijs) is dit niet het enige reisje dat ik gemaakt heb. Ik ben ook al naar Finland op uitwisseling geweest, naar België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, niet te vergeten. Iedere reis had zijn voor en nadelen, en iedere reis was het ook waard om mee te gaan. Voor de reis naar Canada heb ik een aardig bedrag moeten neerdokken, omdat de gemeente geen volledige subsidie geeft. De Canadezen, die morgen naar Nederland zullen komen, hebben de hele reis zelf moeten betalen, en dat met de Canadese dollar, die net als de Amerikaanse dollar erg laat staat. Heel leuk dit allemaal, maar heeft het wel not, zo'n hele reis?

Ik herinner me nog dat we terug kwamen van Canada, en dat we bij Engels kwamen. We hadden daar niet bewust projecten gemaakt, hadden alleen veel musea en bezienswaardigheden gezien, die je waarschijnlijk ook zou bekijken als je ergens met je ouders op vakantie was. Toen we daar bij Engels zaten vroeg de leraar wat we daar allemaal geleerd hadden, en niemand in de hele klas wist iets te zeggen. Alsof we niets geleerd hadden.

Maar dat hadden we zeker wel. Bedenk maar eens de impact op je Engels als je twee weken de helft van de dag alleen maar Engels praat, en dat je gedwongen wordt als je iets wil, als je daar met mensen om wilt gaan, Engels moet praten. Dit dwingt je om te willen om zo goed mogelijk Engels te praten, en ook zo goed mogelijk over te komen op de ander. Bovendien heb ik ook relaties op uitwisselingen zien ontstaan, wat je al helemaal dwingt om perfect Engels te kunnen, om maar niet te spreken over het praten op de msn.

Dit is allemaal wel leuk en aardig, maar behalve Engels, leer je daar dan nog wel wat? Als ik alle informatie moet terughalen die we in de musea hebben gezien, zou dit heel moeilijk worden, maar mocht ik ooit de onderwerpen tijdens mijn studie tegenkomen, dan herinner ik me waarschijnlijk nog wel een paar van de dingen die ik daar gezien en gelezen heb, en dit helpt me andere stof beter te begrijpen. Maar ik denk dat de focus toch op het leren van die andere taal ligt.

Het kost natuurlijk een aardig duitje, als het gesubsidieerd wordt door de overheid, en ik denk niet dat elke uitwisseling evenveel nodig is. Als je de taal van het land waar je heen gaat totaal niet beheerst, ga je het daar ook niet proberen te spreken. Maar als je een bepaalde taal studeert, is het natuurlijk een geweldige aanvulling als je daar kan gaan kijken hoe de taal in het echt uitgesproken wordt, en de cultuur van de taal even te proeven krijgt. Vandaar dat het altijd handig is om bij een uitwisseling die echt groot wordt te kijken hoeveel de eigen bijdrage van de ouders moet worden. Dit legt de grens voor ouders en laat ze samen met de studenten nadenken over of het nou eigenlijk wel een nuttige ervaring is. Maar het blijft natuurlijk vooral een leuke en unieke ervaring.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik denk dat uitwisselingen zeker wel nut hebben. Niet alleen om een andere taal te leren, maar ook om andere culturen te leren kennen en -eigenlijk belangrijker ook te- leren begrijpen.

Ik denk dat een goede uitwisseling waarbij je ook daadwerkelijk veel in contact komt men inwoners van een land en intensief en actief met deze mensen omgaat, bij mensen veel vooroordelen die bestaan kan weg nemen.

Ik denk dat een uitwisseling nuttiger kan zijn dan je denkt. Alleen moet dit dan wel mee inhouden dan alleen een reis naar het buitenland met een aantal musea bezoeken.

Martijn van den Berg zei

Zo denk ik er ook over. Veel scholen zien vaak wel dat een uitwisseling nut heeft, maar maken dan vervolgens vaak een programma en activiteiten waarmee de uitwisseling totaal niet benut wordt. Een uitwisseling is vooral iets waarbij je moet zorgen dat studenten het persoonlijk leuk vinden, en dat kan je in dat geval vaak doen door studenten van het andere land zelf te laten zien wat ze zoal doen. Dat is cultuur, en dat is het deel van de reis dat je wel onthoudt, niet alle toeristische attracties waar zelfs de studenten daar nooit komen.