donderdag 23 oktober 2008

Het voordeel van 18 zijn

Door: Martijn van den Berg

Het is al een tijdje zo, maar heb nu eigenlijk pas de kans en het idee om erover te schrijven. Ik ben sinds een maandje officieel 18. En dat voelt heerlijk. Eindelijk mag ik auto en motor rijden en sterke drank kopen. En het voelt ook een stuk ouder als je 18 bent dan dat je 17 bent. En dat gevoel komt dan vooral omdat je door de wet als volwassen wordt beschouwd. En dat heeft gevolgen, je bent verantwoordelijk voor je eigen verzekeringen, je moeder zegt net iets vaker dat je je eigen kleding mag wassen. En op school betekent dit dat je je eigen afwezigheidsbriefjes mag schrijven.


Kan je indenken, de droom van elke brugger. Niet naar de les hoeven te komen zonder dat je ouders iets word gezegd. Niet voor niets laten ze je dit pas doen als je 18 bent. Men verwacht dan ook dat je een redelijk verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Als 18 jaar zijnde zit je meestal in het examenjaar en zullen de meeste mensen niet extra gaan spijbelen. Zelf ben ik dan ook een van de mensen. Ik vind het idee leuk dat ik mijn eigen briefjes kan maken dat men mij dat ook kan aanspreken op mijn eigen briefjes.


Maar het gaat ook wel eens fout. Ik zit nu in het begin van het jaar, en ben een van de eersten die 18 wordt, dus ik heb nog niet echt gezien hoe het bij anderen gaat, maar van wat ik hoor over andere opleidingen zijn er ook mensen die niet met deze verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Op vervolgopleidingen word je met te veel absentie van school af gegooid. Om het nog maar niet te hebben over de lessen die je dan mist waardoor je je tentamens minder kan maken.


Uiteindelijk moet je de verantwoordelijkheid van de ouder overdragen naar het kind. Probleem is alleen dat de ouders nog wel de financiële verantwoordelijkheid dragen. Maar je moet de verantwoordelijk toch vroeg of laat over aan den kinderen geven. Bij de meeste mensen zal dit geen probleem zijn. Maar de verleiding om iets anders te gaan doen in plaats van naar school gaan is op sommige momenten erg groot.

Geen opmerkingen: