woensdag 15 april 2009

The Great Flu

Klik hier om naar het spel te gaanVolgens de Grote Griepmeting ligt de piek van de griepgolf van dit jaar alweer een tijdje achter ons. Ook ik heb dit jaar een tik(je) ervan meegekregen dus ik hoop dat ik er de komende jaren van gevrijwaard blijf omdat ik weer voldoende antistoffen heb aangemaakt. Daarbij hoop ik dan maar dat de bestaande virussen niet zover evolueren dat ze daartegen bestand zijn. Of nog erger: dat er een ernstig virus ontstaat dat bestand is tegen alle bestaande virusremmers waardoor er een pandemie ontstaat.

Wat er dan kan gebeuren kun je ervaren in het spel 'The Great Flu'. In dat spel bestrijd je als hoofd van de World Pandemic Control uitbraken van verschillende virussen in de wereld en moet je een pandemie voorkomen. Waar kies je voor: meer research, een goed waarschuwingssysteem voor de burgers? Isoleer je de risicogevallen of sluit je alle scholen? En in welk land onderneem je actie? Vaccineer je de mensen in China en Japan of in West-Europa? Je krijgt informatie over het virus van de bekende viroloog Ab Osterhaus. Je moet snel je keuze maken: je budget is beperkt en terwijl jij nadenkt komen er meer slachtoffers.

The Great Flu is Engelstalig. Je kunt het spelen in een kwartiertje maar als je een strategie wil ontwikkelen moet je het een paar keer spelen. Ik zou er dus een heel lesuur voor uittrekken of het spelen van het spel meegeven als huiswerkopdracht. Het spel wordt aangeboden door het Erasmus Medisch Centrum in het kader van het Darwinjaar. Het Erasmus MC doet onderzoek of spelers ook werkelijk wat leren van het spel. Daarvoor leggen ze aan de spelers een vragenlijst voor waarbij ze gevraagd worden wat ze weten voordat ze gaan spelen en wat ze weten na afloop van het spel. Ik hoop dat ze de uitkomsten t.z.t. delen!

Voor wie het spel op school wil spelen heb ik een paar linkjes verzameld van sites met achtergrondinformatie over (griep-)virussen en pandemieën:

Voor wie met zijn/haar leerlingen op stap wil is er de tentoonstelling H5N1 in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam, over de evolutie van een griepvirus.

Geen opmerkingen: