donderdag 26 november 2009

Brutal Legend; six, six, six

Door: Martijn van den Berg

Omdat ik tegenwoordig een student ben, groeit het geld me niet op de rug. Vroeger kon ik al het geld dat ik kreeg vrij uitgeven, omdat mijn levensonderhoud betaald werd. Tegenwoordig moet ik daar wel om denken, omdat er anders geen eten door mijn mond komt. En aangezien dat toch de eerste levensbehoefte is en omdat ik mijn sociale leven boven het gamen stel, blijven er niet veel spellen over om te reviewen. Jammer als ik dat vind, er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel. Een spontane uitzondering was Brutal Legend. Niet alleen door de man die het ingesproken heeft, maar ook vanwege de verhaallijn.

Eddie Riggs (Jack Black, Tenacious D) is een bandhulpje, een van de beste. Hij kan alles maken, hij vindt nieuwe dingen uit voor zijn band, maar hij is niet tevreden met zijn leven, omdat de echte metal en rock al uit deze tijd is verdwenen, en vervangen door muziek met DJ en andere softe muziek. Op een dag valt het podium boven op zijn hoofd, waardoor er bloed op zijn amulet komt, en dit heeft tot gevolg dat hij naar een andere wereld wordt getransporteerd. Een wereld waar men met de kracht van metal werkelijk alles kan bereiken.

In dit spel moet je de mensheid met zijn metal naar de overwinning helpen tegen de death metal wezens. Je merkt meteen dat de pure rock er vanaf springt, want het leger dat je opbouwt bestaat onder andere uit gillende meisjes en headbangers. Je vecht door middel van zogenaamde podiumgevechten, waar je door fans te verzamelen een leger kan opbouwen.

Naast een ongelofelijk grote, vrije wereld, viel mij vooral het verhaal op. Het is als een soort betoog dat je volgt door het spel te volgen. Je komt bekende artiesten tegen, je hoort bekende liedjes en je ziet continu verwijzingen naar de echte wereld. Kortom, alles staat in de sfeer van metal en het spel is dan ook één grote metafoor.

Voor de echte muziekfans zal dit dan ook een ongelofelijke lekkernij zijn. Maar ook voor niet-muziekfans is dit een zeer leuk spel, omdat als je ernaast houdt wat alles betekent, je je even in het land van de muziek waant. Muziekfans zullen hiervan oneindig kunnen genieten, en niet muziekfans zullen zich na het spelen van deze game zeker een stap in de wereld gaan banen.

Geen opmerkingen: