donderdag 14 januari 2010

De hbo?

Door: Martijn van den Berg
Ik kan vaak lof schrijven, of op zijn minst de slechte dingen verklaren die mijn school doet. Gelukkig, want bij mijn nieuwe school schrijf ik natuurlijk liever lof dan dat ik compleet verhalen tegen mijn school ga schrijven. Ik heb tenslotte zelf deze opleiding gekozen, en drie uur reizen, is best wel een eind, dan moet je wel heel graag naar die opleiding willen. Ik zet het in een blogje op een rijtje, zodat ik er over op kan houden de volgende weken.

Toetsen op zaterdag: Ik heb mezelf eindelijk een baan gevonden op de zaterdag, de enige dag dat ik zeker weet dat ik vrij ben, (afgezien van praktijk) Moet ik een extra zaterdag terug gaan, mijn werk afzeggen, om naar een toets te gaan. En natuurlijk gaan de toetsen voor, maar al het heen en weer gereis en dat ik mijn baan af moet zeggen is echt heel moeilijk af en toe.

Een praktijkweek die verplaatst wordt: Je krijgt aan het begin van een module je rooster. Je zet alles in je agende. Je verwacht misschien een paar kleine roosterwijzigingen, dus je gaat dingen plannen. Maar als een complete praktijkweek verplaatst wordt, en je een totaal ander rooster krijgt en sommigen zelfs een extra weekendshift, kan je eigenlijk echt niets meer.

Interne studiepunten: Ik vind het leuk dat ze je de kans geven om voor een studiepunt een departement uit te kiezen en hier bij te leren. Maar als je vanwege een roosterwijziging die afspraak probeert te verzetten, en ze vragen je drie compleet verschillende dagen terug te komen omdat ze je dan meer nodig hebben, of anders een deel van je zomervakantie op te geven, ziet het er wel heel erg uit als uitbuiting van studenten.

Ik was hierover aan het praten met een paar van mijn klasgenoten en één daarvan maakte de opmerking dat dit gewoon bij hbo hoort. Omdat ik nog niet zo veel hbo heb gezien, en al zeker geen andere opleiding, kan ik geen antwoord op deze vraag vinden. Nu vraag ik me af, omdat ik vaak tegen onderwijsexperts praat, of er iemand is die wel antwoord op deze vraag kan geven. Ik ben benieuwd naar de reacties. :)

Geen opmerkingen: