donderdag 18 maart 2010

Bioshock 2; Sea of Dreams

Door: Martijn van den Berg
Na een schijnbare miscommunicatie met de post heb ik het heft zelf in handen genomen en Bioshock 2 alsnog gekocht. Dit is het laatste deel in de serie games die ik dit moduul review, en dat komt mooi uit, want het wordt toch wel lichtelijk drukker op school. Na het reviewen van de andere drie spellen was ik al, zonder dit spel te spelen, er achter dat dit spel het meest educatieve van de vier was. Dit is best wel apart, aangezien ik nog niets van het spel had gezien.

Ik heb dit oordeel gebaseerd op de eerste Bioshock, die ongeveer twee jaar geleden uit kwam. Dat was een ongelofelijk leuk spel, alleen de plotselinge twist in het verhaal vond ik maar niets. Bij het volgende deel werd beloofd dat het verhaal een onderlinge tweestrijd was tussen democratie en communisme.

En die belofte is nagekomen. Bioshock speelt zich nog steeds af in de onderwaterwereld Rapture, een wereld die opgebouwd is door Andrew Ryan tijdens de tweede wereldoorlog om te ontsnappen aan alle vechtpartijen. Personen werden gekozen om mee te helpen aan deze wereld. Na een tijd ging het mis, omdat er iets uitgevonden werd om DNA te veranderen, om allerlei speciale krachten te krijgen, en daarna sloeg de wereld op hol.

Jij bent een Big Daddy, een superwezen dat zich door de wereld baant op zoek naar zijn little sister, die genetisch met elkaar verbonden zijn. Aan jouw kant staat Sinclair, iemand die altijd in de wereld van Ryan heeft geloofd waar men alles maakte voor het individu, en de vijand is de moeder van jouw little sister, Sofia Lamb, die door mensen tijdens therapiesessie te hersenspoelen veel volgers heeft gekregen door Rature heen onder de naam "de familie van Rapture".

Als je jezelf door de prachtige wereld Rapture baant, neemt het verhaal continu andere wendingen. Waar Sofia je uit wil schakelen om haar wil door te duwen en zo groot heerser van Rapture te worden, wil Sinclair jou helpen alleen om aan het eind zijn eigen doel te verwezenlijken: de technologie van Rapture voor eigen gebruik meenemen. Je staat tussen twee mensen in.

Door het spel heen praten verschillende personen op je in om zowel de originele filosofie van Rapture, het communisme, als de filosofie van Sofia Lamb, het communisme. Jij kan dan ook de keuze maken om de vollgers van Lamb te vervolgen voor wat ze gedaan hebben onderweg of ze in leven te laten. Dit maakt een heel interessante keuze, en laat de speler kiezen wat nu goed en wat nu slecht is. En dat verhaal maakt dit spel nu zo interessant.

Geen opmerkingen: