maandag 22 maart 2010

Ugame-Ulearn: niet alleen voor gamers

Klik hier om naar de website van Ugame-Ulearn te gaanOp 1 april (echt waar, geen grapje) ga ik naar Ugame-Ulearn. Dat is een symposium waar ik me elk jaar op verheug. Inhoudelijk, omdat er altijd mensen komen die een verhaal te vertellen hebben, maar misschien nog wel meer vanwege de vorm en de manier waarop het symposium wordt ingevuld. Niet voor niets heeft Ugame-Ulearn dit jaar als ondertitel: 'The user experience'; het draait bij Ugame-Ulearn niet om het kennis nemen van (droge) feiten maar om een onderdompeling in een andere wereld.

Ik denk dat Ugame-Ulearn heel goed past bij jongeren van nu: het is internationaal, ze zetten op een dynamische manier inhoud neer met een emotionele lading, waardoor er een community wordt ontwikkeld van één dag die aansluit bij verschillende sociale netwerken zoals de blogosfeer en Twitter. Daarbij wordt niemand uitgesloten. Of je nu bekend met sociale netwerken of niet: iedereen brengt zijn eigen expertise in en draagt zo zijn steentje bij. Ugame-Ulearn vind ik leren met een hoge funfactor en ik denk dat al deze kenmerken samen ervoor zorgen dat Ugame-Ulearn past bij deze tijd.

Afgaand op de titel van deze happening, verwacht je dat Ugame-Ulearn gaat over games. Dat beeld is onjuist. De eerste keer dat dit symposium werd georganiseerd stond gaming inderdaad centraal, maar in de daaropvolgende versies stond het woord 'game' volgens mij meer voor de speelse vorm waarin het onderwerp van het symposium (dit jaar vooral innovatie en inspiratie in bibliotheken) gegoten wordt.

Waarom ik naar Ugame-Ulearn ga? Gedeeltelijk om mensen te ontmoeten, maar vooral ook omdat ik de manier waarop hier geleerd wordt heel bijzonder vind en omdat ik graag wil leren hoe ze dat doen. En natuurlijk ook om de inhoud: hoe je websites gebruikersvriendelijk kunt maken, een leeromgeving die ontwikkeld wordt op basis van onderzoek onder de gebruikers, hoe je social media kunt inzetten om je doel te bereiken en over bibliotheken, een leven-lang-leren en web 2.0. Deze sessies worden afgewisseld met een interactieve beursvloer waar standjes te vinden zijn, waar je workshops kunt volgen en waar je in 7 minuten op de zeepkist kunt vertellen wat volgens jouw bibliotheek, museum of onderwijsinstelling 'user experience' is. Je mag natuurlijk ook komen luisteren naar wat anderen te vertellen hebben!
Bekijk onderstaand filmpje als je meer wilt weten over het programma. Ik heb er in ieder geval nu al zin in!

Geen opmerkingen: