maandag 15 maart 2010

Wiskunde- en andere ideetjes

afbeelding van mindmap met Google-ideetjesWiskunde wordt door velen gezien als een lastig en vooral saai vak. Ik deel die mening niet: ik vond het wel leuk omdat het zo logisch was en een beroep deed op mijn redelijk ordelijke manier van werken. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt en dat cijfers, lijnen en vlakken voor sommigen verschrikkelijk saai zijn.

De site Gogeometry kan in dat geval helpen. Je vindt er een ongelooflijke hoeveelheid plaatjes, animaties, video's, verwijzingen naar de kunst, wiskunde bij de Inca's, quizzen en puzzels. En - ook heel makkelijk voor de docent - een heleboel vraagstukken die je de leerlingen kunt voorleggen, elk voorzien van een duidelijke tekening.

Voor mij is de site een beetje een verzameling van rariteiten: een kaleidoscoop van een schilderij van Van Gogh, een filmpje over symmetrie en eentje over Mandelbrot fractals, een Sesamstraat filmpje over de achthoek en een verzameling uitspraken over wiskunde van allerlei historische figuren, maar ook een diapresentatie met spreuken die de maker van de site - blijkbaar - aanspreken en informatie over de 7 wereldwonderen. Een item dat ik erg aardig vond, en dat bruikbaar is voor alle vakken is de mindmap hoe je Google kunt gebruiken in het onderwijs. Die mindmap is niet helemaal up-to-date (Google Notebook wordt bijvoorbeeld niet meer ondersteund door Google), maar nagenoeg alles is (nog) bruikbaar: algemene tips over het gebruik van de verschillende tools die Google aanbiedt, uitgewerkte lessen waarbij gebruik wordt gemaakt van de verschillende tools van Google en posters met informatie over hoe je de zoekmachines van Google moet gebruiken.

Alles bij elkaar vind ik het een wonderlijke, maar wel waardevolle collectie. Wat me wel stoort is de enorme hoeveelheid advertenties: soms zijn het er zoveel dat je echt op zoek moet gaan naar de door jou gewenste informatie. Dat wordt versterkt doordat de site lastig te doorzoeken is omdat je er op een heleboel verschillende manieren doorheen kunt navigeren. Ik vond het zelf het prettigst om te werken met de sitemap; daarnaast heb ik de site doorzocht op de onderwerpen waarover ik informatie wilde met behulp van het commando 'site:gogeometry.com' (bijv. 'site:gogeometry.com pythagoras'). Maar je kunt ook, net als ik, gewoon eens wat geen klikken en je laten verrassen door wat je al klikkend ontdekt ;-)

Geen opmerkingen: