donderdag 11 november 2010

De echte praktijk

Door: Martijn van den Berg
Afgelopen maandag was het weer zover. Ik werd vroeg wakker, trok mijn nette schoolpak aan en ging naar school. Ik mocht weer praktijk lopen. Alhoewel ik in het tweede jaar niet meer onderaan de ladder hoefde te werken, en alle rotklusjes te doen, zag ik er toch tegenop om te gaan. Het wrok van het afgelopen jaar zat nog in mijn achterhoofd. Alhoewel ik ook leuke tijden heb gehad, denk ik toch vooral terug aan de lange shifts waar je van hot naar her wordt gestuurd zonder dat je iets in te brengen hebt.

Voor ik in detail treed wat betreft praktijk, eerst even een uitleg over praktijk lopen op Stenden. Op Stenden moet elke student 4 modules praktijk lopen. Twee in het eerste jaar, één in het tweede jaar en één in het derde jaar. (welke ook extern gelopen kan worden) In het eerste jaar begin je onderaan. Je moet alle basisklusjes doen om zo kennis op te doen over het werken in de horeca. In het tweede jaar ben je supervisor. Je hebt de leiding over een paar eerstejaars, en zorgt dat op jouw afdeling alles goed uitgevoerd wordt. In het derde jaar ben je manager en heb je de verantwoordelijkheid over een hele afdeling.

Nu klinkt dit allemaal prima op papier, aangezien je langzaam omhoog klimt en zo alle kennis en ervaring opdoet, maar bedenk wel dat je alles verdeelt over drie jaar loopt. Dit is nog niet eens het grootste probleem, aangezien na een halve week je het wel weer in de vingers hebt. Het grootste probleem is dat er punten worden gegeven voor de inzet door de student boven je.

Deze punten worden vaak niet gegeven op inzet, maar op prestaties. Iemand die zich maximaal inzet, maar gewoon niet alles onder de knie heeft, zal nooit een hoog aantal punten krijgen en andersom wel. Omdat aan het eind van de week de punten worden gegeven, en iedere eerstejaars door een week heen meerdere supervisors boven zich heeft, geeft de laatste supervisor de punten. Dit alles leidt af en toe tot erg oneerlijke inschattingen, wat naar mijn mening heel erg jammer is.

Ik heb een kans gekregen supervisor te zijn dit moduul, en hoop het goed te doen. Niet omdat ik veel punten krijg, maar omdat ik hoop de eerstejaars wat te kunnen leren, en daarnaast zelf ook nog wat nieuwe kennis op te doen in een prettige werksfeer. We zijn ten slotte op een school, dus leren moet absoluut centraal staan.

Geen opmerkingen: