Bij games ligt dat anders: de teksten die gebruikt worden zijn vaak ook voor kinderen begrijpelijk (ook al zal de onderliggende betekenis ze soms ontgaan) en de beelden zijn meestal aantrekkelijk voor ze. Daarom is het, meer nog dan voor traditionele media, bij games van belang om als opvoeder (of media-verstrekker) een afweging te maken wat je aan kinderen meegeeft.
Het NICAM (Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media, het instituut dat de Kijkwijzer heeft ontwikkeld, heeft ook voor games een classificatiesysteem: PEGI (Pan European Game Information). Omdat lang niet alle ouders op de hoogte zijn van het systeem en dus ook niet van de symbolen die op alle commerciële games te vinden zijn, start het NICAM de promotiecampagne 'Wees wijs met games'. De campagne bestaat uit vijf korte clipjes die elk aandacht besteden aan mogelijke risicovolle inhoud van games:
Daarnaast is ook een langere clip beschikbaar waarin een aantal van deze thema’s zijn samengebracht. Die vind je hieronder. Van harte aanbevolen aan iedereen die met kinderen praat over games!
2 opmerkingen:
Mooie post weer Margreet, dank.
Even positieve feedback: de titel ontbreekt. Dus in RSS staat dit als titel bericht: "titel ontbreekt" :-)
@florina,
Dank voor je compliment en de feedback. Ik ben soms te enthousiast en vergeet dan terug te lezen wat ik heb geschreven. Ik heb de post alsnog een titel gegeven: beter laat dan nooit ;-)
Een reactie posten