Een deel van die vakantie heb ik besteed aan MediaMachtig: de stichting die subsidie geeft voor projecten waarbij mediawijsheid geïntegreerd in het basisonderwijs wordt aangeboden.
Nadat eind november de deadline voor het indienen van subsidie-aanvragen verstreken was, was het Comité van Machtigen aan zet om de aanvragen te beoordelen. Het Comité bestaat uit Tessa van Zadelhoff, Michel Boer, Mario Vervlossen en Hans Konings. Voor het beoordelen van een aanvraag uit het SBO werd het Comité terzijde gestaan door Frits Meijer.
Het werd het Comité niet makkelijk gemaakt om te overleggen. Op de dag waarop het overleg gepland was werd Nederland bedekt met een dikke laag sneeuw waardoor de wegen spekglad werden en de treinen nog maar heel beperkt reden. In een inderhaast ingerichte chatroom van Chatzy, gevolgd door een telefonische conferentie, werd een nieuw overleg werd daarom gepland: deze keer met Skype, zodat het weer geen roet meer in het eten kon gooien. Maar ook dat ging mis: toen de leden van het Comité Skype opstartten op hun p.c.'s, bleek dat Skype plat lag door een internationale storing. ook nu weer bracht Chatzy uitkomst en werd een nieuw overleg gepland voor de volgende dag. Helaas bleek de storing toen nog niet verholpen en in de chatroom werd besloten om in tussen kerst en oud en nieuw een nieuwe poging te wagen. En ja hoor: eindelijk was Skype in de lucht en konden de leden van het Comité met elkaar in overleg welke aanvragen gehonoreerd moesten worden.
Wat dit traject me geleerd heeft over het gebruik van ICT?
- hou een gezonde achterdocht ten aanzien van ict en zorg dat je altijd een alternatief hebt voor als dingen niet werken zoals ze moeten doen,
- een telefonische conferentie is een alternatief voor als Skype niet werkt, maar heeft als nadeel dat je niet kunt zien wie er aan het woord is. Wel is de geluidskwaliteit vaak beter dan bij Skype,
- Chatzy (een tip die ik kreeg van Elke Das) is een heel handig alternatief als je snel met een paar mensen wilt overleggen. Je maakt een chatroom aan in een paar seconden, en je bepaalt zelf wie je daartoe toegang biedt. Notuleren is niet nodig: je kunt het gesprek opslaan als html-bestand of als tekst-bestand, waarna je het kunt printen. Daarbij kan je dan ook nog kiezen of je de chats wilt laten staan in de volgorde waarin ze gemaakt zijn (nieuwste bericht onderaan), of als blog (oudste bericht onderaan).
- Van Asch van Wijckschool, Utrecht : leerlingen uit het PO maken voorlichtingsfilms over het VO in de regio door leerlingen van die scholen te interviewen,
- St. Willibrordusschool, Riethoven : leerlingen doen een speurtocht in het dorp waarbij ze de ‘oral history' van het dorp verkennen doordat echte, real life objecten van digitale informatie zijn voorzien.
- SBO De Súdwester, Sneek : leerlingen leren over social media door op een ‘klasseHyves' informatie uit te wisselen met leerkrachten en ouders.
- Prinses Beatrixschool, Goes : leerlingen maken een zelf bedacht stripverhaal met zelf gemaakte foto's.
- OBS Merenwijk, Leiden : om de woordenschat uit te breiden maken leerlingen zelf filmpjes over woorden.
- OBS H.M. van Randwijkschool , Ilpendam: leerlingen leren hoe ze met de camera een eigen visie kunnen laten zien op ‘de waarheid'.
- Nutsschool Hertogin Johanna, locatie A, Oss : leerlingen voeren zelf het beheer over de schoolmediatheek, o.a. door digitale bronnen te beoordelen.
- Dr. Bosschool, Utrecht : leerlingen maken in een zelf gemaakte videoboodschap reclame voor hun favoriete boek.
- De Witte Olifant, Amsterdam : leerlingen interviewen media-experts over mediawijsheid.
- Basisschool De Vendelier, Helmond : kinderen gebruiken iPad en iPod om filmpjes te maken, te twitteren en te onderzoeken welke toepassingen ze kunnen gebruiken voor de les.
- CBS De Rank, Toldijk : kinderen door een film te maken over een onderwerp dat ze interesseert, en die film met de anderen te bespreken.
Afbeelding van Johann C. Rocholl, gepubliceerd onder CC-by-nc-sa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten