woensdag 19 januari 2011

Weblinks verzamelen om mediawijs te worden

logo WeblistEen belangrijk onderdeel van mediawijsheid is het kunnen vinden en beoordelen van de websites die je ergens voor nodig hebt. Dat kunnen websites zijn voor school, bijvoorbeeld websites met informatie voor een werkstuk, maar natuurlijk ook voor je privé-bestaan: websites voor een hobby, een website waar je je brommerrijbewijs kunt aanvragen enz.

Vaak is het grootste probleem niet het vinden van een website, maar het selecteren van de beste website: welke website is betrouwbaar, beantwoordt mijn vraag het best, sluit aan bij het niveau van mijn voorkennis en biedt eventueel mogelijkheden om verder op zoek te gaan?

Op scholen wordt niet altijd aandacht besteed aan deze vragen omdat we er vanuit gaan dat leerlingen dat wel kunnen. Uit tal van onderzoeken komt steeds duidelijker naar voren dat onze leerlingen helaas maar weinig vaardigheden hebben op dit gebied, en we zullen ze dus moeten helpen om die vaardigheden te verwerven.

Een eerste vereiste om websites te leren beoordelen, is dat we leerlingen stimuleren om gebruik te maken van websites. Direct daarop volgt de opdracht om kritisch te zijn in wat je gebruikt. Een goede manier om aan die opdrachten invulling te geven is om leerlingen lijsten te laten maken van websites die ze kunnen gebruiken. Natuurlijk moet gemotiveerd worden welke websites wel en welke niet worden opgenomen en waarom.

Voor het maken van lijsten zijn talloze tools, zoals Delicious en Diigo. Prima tools, maar in vormgeving nauwelijks stimulerend te noemen in het gebruik. De tool Weblist.me vind ik veel beter ogen: van elke site die je opneemt op de lijst wordt een screendump gemaakt die getoond wordt in het overzicht. Heel handig is ook dat je bij Weblist.me niet alleen websites kunt opnemen in je lijst, maar ook stukjes tekst, plaatjes of bestanden die je uploadt, en links naar video's. Voor het onderwijs biedt dat natuurlijk prima mogelijkheden om alle informatie die leerlingen nodig hebben voor het maken van een opdracht bij elkaar te zetten.

Een andere mogelijkheid van weblist.me is dat je ze, net als bij andere bookmarking tools, kunt gebruiken om na te gaan welke favorieten anderen hebben. Weblist.me maakt je dat wat makkelijker omdat lijsten ondergebracht zijn in categorieën, waaronder de categorie 'Education'. Die indeling is natuurlijk wel beperkt: als er veel lijsten komen dan zul je subcategorieën moeten toevoegen. Je kunt ook gebruik maken van het zoekveld bovenaan om te zoeken in de titels of de beschrijvingen in de lijsten.

Ik vind weblist.me wel een tool om in de gaten te houden. Hij zou wat mij betreft nog wel uitgebreid kunnen worden op het sociale aspect: ik zou het bijvoorbeeld handig vinden als je met één klik de favorieten uit lijstjes van anderen kunt overnemen in je eigen lijst. Maar misschien komt die functionaliteit nog. Maar ook zonder dat vind ik deze tool de moeite waard.

2 opmerkingen:

Patrick Koning zei

Leuke tip, thanks! Ik ben het helemaal met je betoog eens. Vandaag begonnen met zo'n 60 studenten aan mediawijsheid & web 2.0 waar we eveneens aandacht besteden aan betrouwbaarheid van websites.

De site webdetective kan helpen om bewuster te worden.

Zie ook het lesmateriaal dat ik deel over Mediawijsheid & Web 2.0.

m2cm zei

@Patrick,
Geweldig dat mediawijsheid in jouw lessen zoveel aandacht krijgt. Is dat beleid binnen jullie opleiding?