Het project is ontwikkeld in samenwerking met de musea, waardoor er ook informatie van de musea zelf opgenomen kon worden binnen het project. Zo vind je bij het schilderij vaak informatie over het schilderij, over de schilder en soms kun je er ook (een deel van) een audiotour beluisteren die in het museum aangeboden wordt.
En ook erg handig: je kunt een eigen collectie samenstellen van schilderijen. Daarbij kan je een detail van het hele schilderij en je kunt er aantekeningen bij maken. Wil je in een les iets laten zien over het impressionisme, dan kan je een selectie maken uit alles wat het Art Project te bieden heeft, en leerlingen zelf door de collectie laten rondsnuffelen.
Het project kan natuurlijk vooral ingezet worden voor kunst- en cultuurlessen, maar het biedt ook mogelijkheden voor de talen. De beelden kunnen gebruikt worden als inspiratie voor het schrijven van een verhaal of een gedicht. En het is natuurlijk ook interessant om de cultuur van een land te leren kennen door de belangrijkste schilders van dat land te bestuderen of door te kijken hoe dat land in het verleden in beeld is gebracht.
Maar laat je overtuigen door het project zelf: het is echt ongelooflijk van hoe dichtbij je de schilderijen kunt bekijken. In het museum kan je vaak minder zien dan op deze site!
Op dit moment kun je een virtueel bezoek afleggen aan de volgende musea:
- Alte Nationalgalerie, Berlin - Germany
- Freer Gallery of Art, Smithsonian, Washington DC - USA
- The Frick Collection, NYC - USA
- Gemäldegalerie, Berlin - Germany
- The Metropolitan Museum of Art, NYC - USA
- MoMA, The Museum of Modern Art, NYC - USA
- Museo Reina Sofia, Madrid - Spain
- Museo Thyssen - Bornemisza, Madrid - Spain
- Museum Kampa, Prague - Czech Republic
- National Gallery, London - UK
- Palace of Versailles - France
- Rijksmuseum, Amsterdam - The Netherlands
- The State Hermitage Museum, St Petersburg - Russia
- State Tretyakov Gallery, Moscow - Russia
- Tate Britain, London - UK
- Uffizi Gallery, Florence - Italy
- Van Gogh Museum, Amsterdam - The Netherlands
Geen opmerkingen:
Een reactie posten