woensdag 29 juni 2011

Games en eigenlijk geen game

afbeelding van twee botsende lego-autootjesOmdat het bijna vakantie is vandaag aandacht voor een vakantie-activiteit: gamen!

Om te beginnen wil ik graag jullie aandacht vragen voor de winnaars van de Creative Game Challenge. Dit jaar stond deze wedstrijd, waarin leerlingen uitgedaagd worden om hun eigen game te maken, in het teken van water. De wedstrijd heeft dit jaar nog meer en nog mooiere games opgeleverd dan vorig jaar: liefst 113 teams leverden een game in. Een absolute topscore!

De diversiteit van de inzendingen was groot. Wat mij persoonlijk opviel waren de puzzelgames. Ik had de indruk dat er daarvan meer waren dan in de voorgaande jaren. Zeker is dat het niveau van deze games hoog lag: onder de 9 games die een prijs kregen, waren er 5 waar je op de een of andere manier puzzels moest oplossen:
  1. Water Galaxy (award technische uitwerking): een puzzelgame waarbij je gebruik moet maken van zwaartekrachten om water van de ene planeet naar de andere te schieten,
  2. in Rescue of the Elements (award puzzelgame) moet je de elementen vuur, water, aarde en licht in evenwicht brengen door ze langs verschillende obstakels te helpen,
  3. de bedoeling van het spel Tsunami! (winnaar 3e prijs) is dat je je huis beschermt tegen het water. Dit doe je door een dijk te bouwen van blokken,
  4. in de 3d puzzel/adventure game Sunrise (2e prijs) reis je door de ondergrond. Je loopt over een grid en maakt gebruik van liften, platformen en verschuifbare dozen om je een weg door het level te banen,
  5. in Project-W (1e prijs) red je landen van overstroming door op tijd sluizen te openen en te sluiten.
Alle ingezonden games kunnen gratis gedownload worden.

Ik heb er erg van genoten om deze spellen te spelen. De makers van deze spellen vertelden tijdens de finale dat het ook leuk was om de spellen te maken, ook al was dat een behoorlijke klus. Een deel van het werk was dan ook in de nachtelijke uren gedaan, vooral kort voor het verstrijken van de deadline. Dat ze er veel van hebben geleerd was ook duidelijk: niet alleen op het gebied van programmeren, maar ook op het gebied van vormgeving, muziek, samenwerking en - last but not least - op het gebied van intellectueel eigendom. Voor wie zijn eigen games wil uitbrengen een absolute voorwaarde!

Volgend jaar is er een nieuwe ronde van de Creative Game Challenge, met weer nieuwe kansen. Het thema van volgend jaar zal zijn 'botsingen'. Dat kan zowel letterlijk zijn (objecten die tegen elkaar botsen, met verschillende krachten, verschillende elasticiteit enz.) als figuurlijk (mensen/characters die met elkaar 'botsen'). Mogelijkheden genoeg voor een spel, lijkt me.

Tot slot, voor wie houdt van het buitenleven, hieronder een game over de keuzes die je moet maken op een boerderij: welk gewas je gaat verbouwen, welke dierrassen je gaat fokken en waarin je gaat investeren. Het is eigenlijk geen game, maar realiteit. Voor £30 stem je mee en bepaal jij met je medespelers wat er gedaan wordt op de boerderij. Als speler mag je natuurlijk ook een bezoek brengen aan 'jouw' boerderij. Die is te vinden op Wimpole Estate, vlakbij Royston in Cambridgeshire in de UK. Misschien een leuke bestemming voor je vakantie!

De 'game' is twee maanden geleden van start gegaan, en duurt een vol jaar, dus je hebt nog 10 maanden de tijd om mee te denken over hoe het verder moet gaan met de boerderij. Een mooie game ook, lijkt mij, voor gebruik in het Groen Onderwijs. Misschien is er een Nederlandse organisatie die dit 'spel' wil organiseren? Ik teken bij deze in!



p.s. Dit was mijn laatste blogpost voor dit schooljaar. Morgen sluit Martijn het blog af met een allerlaatste post voor de zomervakantie. In september komen we hier weer online. Ik wens iedereen hierbij een prettige vakantie!

Afbeelding bovenaan van verbeeldingskr8, gepubliceerd onder CC-by-nc-sa.

Geen opmerkingen: