Zo zag ik een tijdje geleden een voorbeeld van een school die alle leerlingen Ipads had gegeven. Natuurlijk was dat voor de leerlingen als een droom. Maar later bleek dat de leerlingen met hun Ipad meer met spelletjes en sociale netwerken bezig waren dan met school, tot frustratie van de docenten. Hetzelfde zag ik ook bij verschillende scholen die laptops in de klas uitprobeerden.
ICT aanschaffen voor leerlingen is natuurlijk heel erg leuk, maar als je leerlingen alleen een laptop of een Ipad geeft gaan ze natuurlijk eerst de dingen doen die ze thuis ook het liefst doen. En dat is geen school. Je moet dan wel een heel erg goed plan klaar hebben staan om met de nieuwe ict ook daadwerkelijk te gebruiken.
En dan ben je er nog niet, want zelfs met een erg goed plan kan het nog mis gaan. Het moeilijkste is vaak om de hele school mee te krijgen. Aangezien de ontwikkeling van ict niet stilstaat, moet je ook verder blijven ontwikkelen, en dit kan alleen door docenten zo ver te krijgen dat ze ook manieren gaan bedenken om de ict op een leuke manier te gaan gebruiken.
Het lukt misschien niet altijd om dingen als laptops en Ipads succesvol in te voeren. Dit is een moeilijk proces, en gaat niet altijd even snel. Ik denk wel dat het op elke school te doen valt, mits het geleidelijk gaat. Als je eerst een goede internetverbinding hebt door de hele school en een goed computernetwerk met een creatieve systeembeheerder, komt het vanzelf dat mensen nieuwsgierig worden naar wat er nu gaan gebeurt, en gaan uitproberen. Na een tijdje kan je dan gaan denken aan de volgende stap.
3 opmerkingen:
Zo makkelijk gezegd. Een school met een creatieve systeembeheerder. De meeste scholen hebben niet eens een systeembeheerder. Over het algemeen is het een goedwillende leerkracht met een hulplijn naar buiten of een een professioneel bedrijf op afstand. Helaas, maar het is vaak niet anders.
Het antwoord op je 'frustratie'(als ik het zo mag noemen) heb je zelf al gegeven: je stelt dat met het geven van iPads aan leerlingen het onderwijs beter kan worden. Maar moeten ze ook niet aan docenten worden gegeven? Ooit ging je als docent ruimn voor invoering van een nieuw leermiddel (lees methode ofwel boek) je eerst orienteren: wat zit er in, welke leerdoelen kunnen behaald worden, is er een match met eindtermen enz enz. Na zorgvuldig wikken en wegen werd een nieuwe methode aangeschaft. Het lijkt me dat met iPads ed een andere weg wordt bewandeld namelijk die van eerst introduceren en daarna pas kijken wat je ermee kan. Verwacht niet van de leerling dat-ie direct ermee gaat leren. Daar hoort hoe dan ook enige vorm van didactische onderbouwing en ondersteuning bij. Per slot van rekening gaat een leerling met een nieuw boek ook niet uit zichzelf leren.
En als je iPads gaat inzetten, tja dan is het toch logisch dat er eerst een technische basis moet zijn om het te laten functioneren!? Logisch dat je dan eerst kijkt of je netwerk ervoor geschikt is! Het is een beetje flauw om de redenering aan de 'achterkant' te laten beginnen dus doen alsof een creatieve systeembeheerder de oplossing van alles is.
Goed onderwijs is toch ook niet afhankelijk van de hardwerkende en creatieve concierge?
Jullie hebben gelijk als je zegt dat het niet alleen in een creatieve systeembeheerder zit. Het probleem is complexer. Ik denk dat als je een leraar een Ipad geeft, dat er dan nog niet veel gebeurd. Ik heb zelf ook maanden met zo'n ding rondgelopen zonder te weten hoeveel ik er eigenlijk mee kon. Ik denk dat daar iemand van buitenaf aan te pas moet komen. Iemand die hier wel meer van weet. En dan moet je alle docenten nog mee krijgen met het nut ervan.
Het blijft erg moeilijk, op welke manier je het ook bekijkt. Ik zou persoonlijk al blij zijn geweest als bij mij vroeger in ieder geval een goede internetverbinding was geweest, en een niet zo kortzichtige kijk op ICT (Bij voorbaat zeggen dat het geen mogelijkheden heeft ipv te experimenteren) en ik denk dat veel studenten het met me eens zullen zijn op dit punt.
Een reactie posten