Om zo'n les te maken heb je verschillende tools. Allereerst hebben de meeste digiborden eigen software om een les te maken. Het nadeel daarvan is dat je soms speciale software hebt om die lessen op een andere plek te bekijken en dat je de les die je hebt gemaakt soms niet op borden van een ander merk kan bekijken. Vooral als je lessen wil delen met collega's van andere scholen (met andere digibordsoftware) is het daarom handig om te werken met bord-onafhankelijke software.
Een tool die op veel p.c.'s te vinden is, is het programma OneNote van Microsoft. Pieter Kleinjan, interimdirecteur op Basisschool De Zandbaan, heeft daarover een mooi artikel geschreven. Maar een nadeel van OneNote is dat het niet gebruikt kan worden op apparaten met een ander besturingssysteem dan Windows: dus geen Mac's, geen iPad's en geen Android-apparaten.
Een webbased tool om lessen te maken is Webdoc. Ik heb er wat mee gespeeld, en er onderstaande document mee gemaakt. Webdoc is erg gebruiksvriendelijk (en onderstaande handleiding is dus eigenlijk niet nodig, maar meer bedoeld als vingeroefening voor mijzelf ;-) ), en de mogelijkheden zijn uitgebreid. Je kunt in het document tekstvakken plaatsen, afbeeldingen, geluiden en video's. Je kunt gewoon een witte achtergrond aanhouden in het document, maar je kan ook een kleurtje of een patroon gebruiken. Alles wat je maakt kan je voorzien van een tekstvak of een tekstbubbel, waarin je bijv. uitleg geeft wat het is.
Wat ik erg goed vind van Webdocs is dat ze bij het zoeken van plaatjes de mogelijkheid geven om alleen te zoeken naar plaatjes die hergebruikt mogen worden (dus onder een Creative Commons licentie beschikbaar zijn). Dat biedt prachtige mogelijkheden om met leerlingen het gesprek aan te gaan hoe zij daarmee omgaan en wat zij ervan vinden dat plaatjes hergebruiken van het web niet zomaar mag, maar wel vaak gedaan wordt. Geluidsbestanden worden gehaald van Soundcloud: een website waar je geluidsbestanden vindt die je vrij mag gebruiken.
Naast afbeeldingen, tekst, video en geluid, kan je in een webdoc ook gebruik maken van een behoorlijk aantal apps. Je klikt ze aan, stelt in hoe ze vormgegeven moeten worden in jouw document en klaar. Er zijn apps om te stemmen of te ranken, kleine spelletjes, een diashow te embedden of een presentatie van Slideshare, een Twittersearch en nog zo wat dingen.
Al met al ben ik behoorlijk onder de indruk van Webdocs: makkelijk, veelzijdig en omdat het webbased en niet werkt op Flash, is het bruikbaar op alle mogelijke platforms. Een blijvertje, wat mij betreft!
4 opmerkingen:
Wij gebruiken in onze opleiding (Pabo HU Amersfoort) veel bordwerk.nl. Dit is krachtige digibordsoftware, maar ook geheel webbased en dus altijd op ieder digibord te gebruiken.
Studenten gaan er al vanaf Jaar 1 flink mee aan de slag en kunnen het direct op de werkplek inzetten!
@Don,
Dank voor je aanvulling. Webdoc is zeker niet de enige tool: er zijn er veel meer en Bordwerk is absoluut een mooie en gevarieerde tool. Webdoc kan een aanvulling zijn daarop.
Leuke tool. Ik ga het zeker uitproberen.
Een gelijkaardig open source software pakket: sankoré (sankore.org). De lesgever heeft geen duur digibord nodig, enkel een PC, een beamer en een scherm.
De les kan vooraf klaargezet worden, opname van podcast en export naar pdf zijn mogelijk.
@Dominique,
Sankoré is ook een goed product en het spreekt me erg aan omdat het open source is. Station to Station heeft het eens vergeleken met andere pakketten. De vergelijking is al wat ouder, en dus niet compleet en op sommige punten achterhaald, maar zoals je ziet scoort Sankoré daarin zeker niet slecht, ook niet in vergelijking met commerciële producten. Maar ik denk dat je de producten niet met elkaar moet vergelijken: webdocs is enerzijds veel beperkter dan volledige digibordtools, en biedt anderzijds veel meer mogelijkheden. Aanvullende software dus, wat mij betreft.
Een reactie posten