maandag 31 oktober 2011

Nog op tijd om subsidie aan te vragen

De herfstvakantie is voorbij voor Noord, Midden en Zuid, en de dagen worden snel korter. Maar gelukkig is er nog tot 26 november tijd voor leerkrachten in het basisonderwijs om bij MediaMachtig subsidie aan te vragen voor een project waarbij leerlingen leren hoe ze media slim en verstandig in kunnen zetten. Dat hoeven geen ingewikkelde projecten te zijn: belangrijk is vooral dat kinderen bezig zijn met media en - met elkaar en/of de leerkracht - nadenken over waarom en hoe je dat doet. Denk bijvoorbeeld aan:
  • een project voor rekenen waarin leerlingen zoeken naar een filmpje over hoe je een som kan oplossen. Waar vind je zo'n filmpje, hoe kan je onderzoeken of wat er in het filmpje gezegd wordt ook waar is en wat doe je als je een filmpje ziet dat je eigenlijk liever niet had willen zien?
  • een project voor de zaakvakken, waarin leerlingen een presentatie maken en daarvoor eerst bedenken hoe je in zo'n presentatie je boodschap het beste kan laten overkomen, en hoe professionals uit de reclame dat eigenlijk doen,
  • een project voor geschiedenis of voor de beeldende vakken waarin leerlingen via internet contact leggen met iemand die veel weet over de geschiedenis van hun woonplaats, of een kunstenaar, en die expert een interview afnemen. Mag je dan het filmpje dat je hebt gemaakt, of de tekst van het interview online zetten?
  • een project voor de gymles waarbij leerlingen elkaars prestaties filmen en dan bekijken, waarna ze met elkaar overleggen over de vraag of je die filmpjes nu beter wel of niet op YouTube kan plaatsen.
  • een project voor rekenen waarin leerlingen leren rekenen met spelletjes op internet en waarin ze tips krijgen (of zelf bedenken) hoe je die spelletjes kan vinden op internet en wat je dan moet doen als je per ongeluk op hele ‘rare’ sites terecht komt. 
  • een project voor de taalles waarbij leerlingen via een blog aan de ouders vertellen wat ze doen op school of waarin ze sms-gedichten schrijven. Wat zet je nu wel in een blogbericht of sms'je en wat niet? En wat doe je als je leuke of vervelende reacties krijgt op je berichten?
  • een project waarin je met de klas links naar handige websites verzamelt, voor de taalles, de rekenles of de zaakvakken. Welke websites zijn handig en waarom? Hoe beoordeel je dat eigenlijk?
  • een project waarin leerlingen vertellen en/of foto's maken over hun eigen talent of wie ze willen zijn als ze 'groot' zijn. Hoe breng je dat het beste in beeld, met wie deel je die teksten/beelden online, en welk medium kan je daarvoor dan het beste gebruiken?
Er zijn heel veel projecten te bedenken waarin leerlingen in het kader van de gewone lessen media inzetten en zo niet alleen de leerstof verwerken maar ook leren hoe je wijs met media om gaat.

Omdat het uitvoeren van zo’n project tijd kost en soms ook een investering vraagt in hard- en/of software, biedt MediaMachtig de mogelijkheid om subsidie aan te vragen van maximaal 1000 euro. Die subsidie kan zowel gebruikt worden om extra handen in te huren zodat de leerkracht meer tijd kan besteden aan het project, als voor de aanschaf van materialen. Het aanvragen van subsidie is niet moeilijk: in een kant-en-klaar formulier op de site van MediaMachtig kan je aangeven wat je plannen zijn. De beoordeling van de aanvragen is in handen van leerkrachten die zelf voor de klas staan en die dus goed weten hoe het er in de klas aan toe gaat.

Wil je aan de slag en media 'wijs' in gaan zetten in je lessen? Laat je inspireren door bovengenoemde voorbeelden of door de verslagen van degenen die afgelopen jaar subsidie hebben ontvangen van MediaMachtig. Ga dan naar de site en vul (vóór 27 november) het aanvraagformulier in. Heb je nog vragen? Stel ze dan via het contactformulier op de site van MediaMachtig, of laat een reactie achter op dit blog.

1 opmerking:

Roy Osinga zei

Digitale basisvaardigheden en mediawijsheid zijn belangijk in elke fase van het onderwijs. Vanuit onze praktijk (de in het kader van het ECDL, Europees Computer Rijbewijs afgenomen toetsen en examens) zien we dat leraren en leerlingen vaak minder vaardig zijn dan men zelf denkt. Ondersteuning is een goed initiatief!