Maar van dat prutsen met toestellen - met of zonder verstand van zaken - leer je meer dan alleen hoe apparaten werken. Je leert ook je eigen onderzoeksvragen te formuleren en grenzen af te bakenen in je onderzoek en hypotheses te formuleren en te toetsen en conclusies te trekken. Om onderzoek te kunnen doen moet je creatief zijn, beschikken over probleemoplossend vermogen en kritisch kunnen denken. Allemaal vaardigheden die van belang zijn in de 21e eeuw.
En daarnaast is proefjes doen natuurlijk leuk. Ik ben daarom altijd blij als ik weer nieuwe sites ontdek met proefjes. Zoals de website Science Toy Maker. Op deze (overigens wel erg druk vormgegeven) site vind je allerlei techniekspeeltjes die je door kinderen kunt laten maken. Met foto's en filmpjes wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan. De speeltjes gebruik je als aanleiding voor het doen voor onderzoek: hoe kan je met je zelf gemaakte instrument hoge en lage noten maken, hoe komt het dat je vingers kunt buigen en strekken?
Een site met lessen en proefjes over weersverschijnselen is Weather Wiz Kids. Hier vind je bijv. lestips over orkanen met daarbij een proefje om te laten zien wat druk is en instructies om een barometer te maken, en - bij de informatie en lestips over regen, een manier om te meten hoe groot een regendruppel is.
Op de site Science Buddies vind je héél veel proefjes, die verdeeld zijn in thema's als Physical Science, Engineering en Life Science. De proefjes op deze site zijn bestemd voor leerlingen (van basis- tot en met het voortgezet onderwijs) die zelf onderzoek moeten doen, en de beschrijvingen zijn veel minder uitgebreid dan op de beide andere sites die ik noemde dus je zult tevoren zelf de proefjes moeten uitvoeren, maar met de achtergrondinformatie die erbij wordt gegeven zijn de proefjes zeker bruikbaar voor docenten/leerkrachten die met hun leerlingen experimenten willen doen.
Lees voor meer tips over techniek:
- het overzicht van websites over techniek op de portal 8-12.info,
- de blogposts die ik eerder hierover heb geschreven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten