woensdag 2 november 2011

Hoe het komt dat ....

foto van een paardenkastanjeWe zitten alweer hoog en breed in de herfst. Ik kan er erg genieten van de natuur in dit jaargetijde, maar helaas heb ik geen geheugen voor namen en lukt het me dus zelden om te benoemen wat ik heb gezien. Daarom was ik blij een site te ontdekken met verhalen over de natuur en hoe de variëteit aan flora en fauna ontstaan is. Je kunt er lezen hoe de regenboog is ontstaan en waarom hij zoveel kleuren heeft, waarom het blad van de eik gelobd is, waarom loofbomen hun bladeren niet verliezen en waarom paddenstoelen rommel in het bos opruimen.

Het leuke van dit soort verhalen vind ik dat het mooie ezelsbruggetjes zijn om te onthouden hoe planten eruit zien of hoe ze heten. Alhoewel het waarheidsgehalte van de meeste van dit soort verhalen op zijn minst twijfelachtig is, zijn ze dus toch zeker bruikbaar voor wie namen wil onthouden van dieren en planten.

Natuurverhalen kan je ook zelf schrijven. Ga met de kinderen de natuur in en laat ze zelf eens nadenken waarover ze een verhaal zouden kunnen bedenken: waarom heeft een eikel een hoedje, waarom heeft een paardekastanje een bolster met stekels en waarom zouden beukennootjes nooit alleen maar altijd met een zijn tweeën in een napje zitten? Met wat fantasie kunnen leerlingen er prachtige verklaringen over verzinnen. Je kan ze de verhalen laten opschrijven of er een (foto)stripverhaal van laten maken, en misschien zijn er zelfs kinderen die er een animatie van kunnen maken.

Andere plekken waar je verhalen kunt lezen over het hoe en waarom van dieren en planten:
Afbeelding van bbusschots, gepubliceerd onder CC-by-nc-nd.

Geen opmerkingen: