dinsdag 22 november 2011

Spam?





spam [spem] de; m ongevraagde e-mails of sms’jes, vaak met reclame

  




Is dit spam?
  • een mailtje versturen naar je vrienden als je genomineerd bent in een verkiezing en wilt dat zoveel mogelijk mensen op je stemmen?
  • een mailtje sturen naar alle mensen in je adressenboek als je genomineerd bent in een verkiezing en wilt dat zoveel mogelijk mensen op je stemmen? 
  • een tweet sturen als je genomineerd bent in een verkiezing en wilt dat zoveel mogelijk mensen op je stemmen? 
  • via LinkedIn een oproep doen naar al je contacts als je genomineerd bent in een verkiezing en wilt dat zoveel mogelijk mensen op je stemmen?
  • als reactie op een vraag een berichtje sturen naar een mailinglijst over een (onderwijs)product dat je hebt gemaakt en commercieel in de markt zet, en de vragensteller kan helpen bij het oplossen van zijn probleem?
  • als reactie op een vraag een berichtje sturen naar een mailinglist over een (onderwijs)product dat je hebt gemaakt en commercieel in de markt zet, en de vragensteller kan helpen bij het oplossen van zijn probleem?
  • een algemeen berichtje sturen naar een mailinglijst over een (onderwijs)product dat je zelf hebt gemaakt en waar je een vergoeding voor vraagt?
  • een algemeen berichtje sturen naar een mailinglist over een (onderwijs)product dat gemaakt is door het bedrijf waar je werkt?
  • op Facebook of Hyves (laten) zetten dat je een app goed/mooi/handig vindt, omdat je die wil gaan gebruiken?
  • een oproep doen om een goed doel te steunen via Hyves/Facebook/Twitter? 
  • een persbericht sturen over een product van jouw bedrijf naar jou bekende eigenaren van websites?
  • een persbericht sturen over een product van jouw bedrijf naar jou onbekende eigenaren van websites?
  • een tweet sturen als je een blogpost hebt geschreven?
  • een tweet sturen als je een boek wilt hebben dat je alleen maar gratis kan krijgen als je een tweet stuurt (pay with a tweet)?

Verwacht van mij geen antwoord op deze vragen: ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik steeds vaker allerlei berichten krijg waar ik niet om heb gevraagd en die op de een of andere wijze reclame bevatten voor een product. Soms ben ik toch blij met zo'n mailtje: omdat ik de informatie interessant vind, omdat ik mijn steun graag wil geven of omdat de persoon in kwestie me aan het hart ligt. In andere gevallen klik ik de mail weg of negeer ik een tweet of bericht op Hyves of Facebook: zoveel moeite is dat niet. Maar dat wordt wel steeds lastiger, omdat er steeds meer van dit soort berichten komen. Waar ligt voor jou de grens tussen informeren en spammen?

Afbeelding van Vince_Lamb, gepubliceerd onder CC-by-sa.

Geen opmerkingen: