Wat de beste keuze is, is natuurlijk afhankelijk van wat de school wil met het onderwijs. Aan het besluit welke investeringen de school doet in hardware voor de leerlingen, gaan dan ook vaak vele vergaderingen vanaf: welk doel willen we bereiken en wat zijn daarbij onze prioriteiten, en welke investeringen (zowel in geld als wat betreft scholing) willen we doen om dat doel te bereiken?
Zoals altijd geldt ook hierbij: praten is goed, maar daar moet je het niet bij laten: je moet er ook mee aan de slag. Dat was ook de insteek van het Mondriaan college in Oss. Zij zijn van plan het komend schooljaar hun leerlingen een eigen device te geven, en wilden - net als veel scholen op dit moment - weten welk device het beste past bij hun onderwijsvisie. Om daarachter te komen hebben zij - samen met Kennisnet - een uitgebreide plugfest-bijeenkomst georganiseerd waar ze eerst kennis maakten met een aantal mogelijke toepassingen van ICT in de klas, variërend van het gebruik van Twitter in de geschiedenisles tot het samen met de klas opzetten van een Wiki.
Vervolgens kwamen de verschillende devices waarvan ze de mogelijkheden en grenzen wilden verkennen op tafel: laptops en tablets van verschillende merken (Asus en Apple) en - dus ook - besturingssystemen. Om gedegen te kunnen testen was tevoren een testformulier opgesteld, met daarin allerlei opdrachten die leerlingen op school nu (op de huidige computers op school) - moeten en kunnen doen. Deze opdrachten waren ingedeeld in de categorieën: materialen delen, audio en video afspelen/bekijken, digitaal leermateriaal van diverse uitgevers en organisaties bekijken, zelf creëren, gebruik van de ELO en bijzondere toepassingen zoals het gebruik van digibordsoftware en dyslexiemiddelen. De opdrachten werden op alle devices uitgeprobeerd en in het formulier werd opgeschreven wat het apparaat wel en niet kon: kon de opdracht uitgevoerd worden of niet, moest er speciale software geïnstalleerd worden, was alles op een goede manier zichtbaar op het scherm enz. Deze resultaten werden vervolgens in een excelformulier gezet in de vorm van plussen en minnen. Daarbij moesten de testers aangeven wat het belang was van die functie voor de lessen zoals ze die nu gaven.
Ik ben zelf niet bij de bijeenkomst geweest, maar ik hoorde van de organisator vanuit het Mondriaan college, Linda Le Grand, dat de dag een groot succes was omdat directie, docenten en leerlingen (allen vertegenwoordigd in de bijeenkomst) nu beter zicht hadden op de eisen die ze zelf stellen aan de ict-middelen voor hun lessen en op de mate waarin de diverse devices op dit moment aan die eisen tegemoet komen.
Ik heb Linda gevraagd of ze hun ervaringen wil delen via dit blog en dat wil ze graag doen. Daarom hierbij de links naar een aantal bestanden:
- een testformulier dat je zelf kan gebruiken als je devices wilt testen,
- een ingevuld formulier met de resultaten van de tests op de Asus Eepad,
- een ingevuld excelblad met daarin deze resultaten vertaald naar plussen en minnen.
Als je op school overweegt de leerlingen van een eigen device te voorzien, dan kan ik je zeker adviseren om gebruik te maken van de materialen. De resultaten van de tests zijn interessant als eerste oriëntatie: wat kunnen de apparaten wel en wat niet. Ben je al een stap verder en wil de school op korte termijn nieuwe devices aanschaffen, dan zou ik je adviseren om zelf - mede op basis van het door het Mondriaan college ontwikkelde formulier - een eigen testformulier te ontwikkelen. Immers elke school heeft zijn eigen onderwijsvisie, elke docent heeft zijn eigen voorkeuren voor tools en leermaterialen en ook leerlingen hebben hun eigen visie en mogelijkheden m.b.t. het gebruik van apparatuur op en voor school.
Er is nog veel meer materiaal voor en over deze dag gemaakt: te veel om in deze blogpost te delen. Wil je meer informatie over de aanpak en de uitkomsten van deze dag, laat dan een reactie achter onder dit blog. Linda heeft beloofd te reageren op jullie vragen.
N.B. Inmiddels zijn ook de resultaten van de test op de iPad bekend. Je kan ze hier bekijken en downloaden.
7 opmerkingen:
Beste Linda en Margreet,
Bedankt voor deze interessante post. Is het ook mogelijk om een ingevuld testformulier te krijgen van de iPad?
Met vriendelijke groet,
Aäron
Beste Linda en Margreet,
Ik ben een studente communicatie & multimedia design en ben momenteel aan het afstuderen. Met mijn afstudeerproject wil ik een interactieve toepassingen bedenken voor basisschool kinderen waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen. Dat kan dus op een computer, maar een tablet of e reader is natuurlijk veel vooruitstrevender. Ik ben enorm geïnteresseerd in dit project en zou hier graag meer over willen horen. Waar zou ik meer informatie hier over kunnen vinden?
Met vriendelijke groet,
Joyce
Beste Aaron,
Aan een ingevuld testformulier voor de iPad wordt gewerkt. Ik had gehoopt dat dit weekend af te maken, maar dat is niet gelukt. Ik ga er nu van uit dat ik het formulier uiterlijk 22 februari kan publiceren.
Vriendelijke groeten,
Beste Joyce,
Kennisnet heeft een dossier gemaakt rond het onderwerp tablets en laptops. Je vindt hier o.a. scholen die al ervaring hebben met het gebruik van tablets. Het dossier vind je op: http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/laptops-tablets/
Wellicht is dat een goed startpunt?
vriendelijke groeten,
Linda
Dag Aaron, Het ingevulde testformulier voor de iPad staat nu in de dropbox! Veel plezier ermee
Linda
Beste Linda,
Bedankt! Misschien mis ik wat voorkennis hier, maar heb je ook een link naar het bestand in de DropBox?
Met vriendelijke groet, Aäron Jansen
@Aäron,
Hierbij de link.
Een reactie posten