woensdag 7 maart 2012

Interactie in de klas door te stemmen

Tijdens de uitleg van de leerstof stellen veel docenten hun leerlingen vragen: om een beeld te krijgen of de stof goed begrepen wordt door de leerlingen en om actief leren te stimuleren. Een tool die daarbij uitstekend gebruikt kan worden is GoSoapBox (beschreven in dit blog op 15 november). Met deze tool kan je groepen leerlingen (anoniem) verschillende soorten vragen stellen: polls, discussies en quizzen. Daarnaast kunnen leerlingen ook zelf vragen stellen. Een prachtige tool maar helaas moet je er sinds kort wel voor betalen. Niet heel veel ($ 15 per maand of $ 90 per jaar voor 100 gelijktijdige gebruikers), maar het is wel geld dat op veel scholen niet voorhanden is. Daarom hier een paar alternatieven voor GoSoapBox: gratis tools die je kan gebruiken om groepen leerlingen vragen te stellen, waarbij ze antwoord kunnen geven vanaf een laptop of p.c. of vanaf een mobiel device (telefoon of tablet) zonder dat betaald moet worden voor het versturen van een SMS-bericht.

Een tool die door Willem Karssenberg/Trendmatcher is getest, is Mentimeter. Eenvoudiger dan met Mentimeter stemmen, kan bijna niet. Je voert een vraag in met daarbij de antwoorden die gegeven kunnen worden. Mentimeter geeft je de URL die leerlingen moeten intypen op hun device (laptop, p.c. of mobiel device) om antwoord te kunnen geven.

Poll Everywhere doet precies wat de naam belooft: je maakt er polls mee waar je op kan reageren met elk (mobiel) device waarop je internet hebt. Je kan multiple choice- en open vragen stellen. Na het maken van de  vraag, krijg je één of meer codes en de URL van de antwoordenpagina van PollEverywhere. Stel je een multiplechoicevraag, dan krijgt elk antwoord een eigen code en hoeven de leerlingen alleen de code van het antwoord dat ze willen geven in te voeren op die webpagina. Stel je een open vraag, dan moeten de leerlingen op die webpagina de code invullen, gevolgd door hun antwoord. Handig van PollEverywhere is dat je vragen kan groeperen en dat je de gemaakte polls als PowerPoint-dia's kan downloaden zodat je ze in je presentatie kan invoegen. Op de dia staat de vraag, richtlijnen hoe je de vraag moet beantwoorden. Als de antwoorden binnenkomen krijg je live de resultaten te zien. PollEverywhere is gratis zolang je niet meer dan 40 antwoorden krijgt op een vraag.

Urtak is een tool waarmee je ja/nee-vragen kan stellen. Net als Mentimeter werkt het heel eenvoudig (vragen aanmaken en URL geven aan de leerlingen), maar de mogelijkheden zijn beperkt. Een aardige toevoeging is dat leerlingen zelf (ja/nee-)vragen toe kunnen voegen aan een door jou gemaakte Urtak. Daarvoor moeten ze wel een account aanmaken bij Urtak. Wanneer je die vragen goedkeurt, verschijnen ze in jouw Urtak en kan iedereen daarop reageren.

Met Pinnion kan je niet alleen polls maken, maar ook open vragen stellen en leerlingen vragen kan laten beantwoorden op een schaal (zoals bijvoorbeeld bij een stelling: geef aan in hoeverre je het eens bent met de volgende stelling: 'Mensen kunnen niet leven zonder dieren'). Bij Pinnion maak je eerst een kanaal aan, en vervolgens plaats je vragen naar keuze in dat kanaal. Je kan in je vragen - beperkt - gebruik maken van afbeeldingen. Je kunt tests/vragen/polls die je maakt met Pinnion live laten beantwoorden via een URL, maar ook, zoals hieronder, embedden in een blog of website.Als je de vragen voorlegt in een 'live-sessie', dan kan je de vragen op dat moment niet wijzigen. Pinnion is nog in een beta. De software heeft nog wat foutjes maar die stoorden mij bij het testen niet. Pinnion is nu nog gratis; ik weet niet of dat zo blijft.

Tools waar ik al eerder over schreef en die je ook kan gebruiken voor het stellen van vragen zijn Socrative (lees hier mijn blogpost) en Tricider (beschreven in deze blogpost). Socrative is nog steeds in beta en (dus) nog gratis, maar het zou me niet verbazen als dat verandert na de betafase. Van Tricider verwacht ik dat het voorlopig gratis blijft. In ruil daarvoor krijg je wel reclame te zien, wat natuurlijk storend kan zijn maar door leerlingen vaak niet eens opgemerkt zal worden.






6 opmerkingen:

Koos zei

Hi Margreet,

Mooi overzicht. Maar, sinds de laatste versie van Blackboard mobiel kan je toetsen in Blackboard bouwen. Dat is denk ik wat je wilt:
- inloggen: dus ook toetsen voor punten mogelijk
- bijna geen drempel voor docenten: geen losse software installeren
- multiple choice en open vragen mogelijk

Wat m.i. nog wel moet verbeteren is de interface, het werkt nog niet zoals het zou moeten, opvragen en laten zien van de resultaten gaat via het grade centre, dat is voor veel docenten een lastig deel van Blackboard ;(

Koos

PS een eerder verslag van onze proeven hiermee in Groningen:
https://dl.dropbox.com/u/317765/reactiecollege_intensivering_van_het_onderwijs_in_grote_colleges_NL.pdf

PS2 nog iets: de technologie is onbelangrijk! Als je dit aan docenten "geeft" krijg je voor het grootste deel de vorm: uitleg -> meerkeuze vraag -> test -> controle antwoord
Er is veel meer mogelijk: discussie onder studenten, schrijven van een nano-paper ("waar ging dit college over?", cases uitwerken, lezen van een boekhoofdstuk vooraf en een kleine toets aan het begin van het college, ...

m2cm zei

@Koos,
Dank voor je uitgebreide aanvulling. Erg waardevol, met name ook de vergelijking tussen de verschillende tools!

Anoniem zei

Handig overzicht. Bedankt.
Zoek eigenlijk nog een tool, waarmee je middels sms, tweets of whatssapp korte vragen of opmerkingen kunt publiceren tijdens een les, college of presentatie.

m2cm zei

@Tom,
Misschien zou je van Yahoo Pipes gebruik kunnen maken. Daarmee kan je verschillende RSS-streams bij elkaar brengen op één pagina.
Ook met tools als Storify, CoverItLive en ScribbleLive kan je ook verschillende bronnen bij elkaar brengen. De beperkende factor daarbij is dat het wel om social media moet gaan en niet om 'persoonlijke' tools, zoals sms en Whatsapp die gekoppeld zijn aan een persoonlijk nummer.

Douwe S.J. Fennema zei

Hallo. Weliswaar is dit topic al twee jaar oud maar toch hoop ik dat er nog een reactie komt..
Voor mijn lessen zoek ik iets als Mentimeter, maar zou ik graag willen dat er ook namen van leerlingen bij staan. Ook zou ik er een score aan willen verbinden, zodat de leerling een cijfer krijgt voor zijn/haar antwoorden en inzicht krijgt in het beheersingsniveau.

m2cm zei

@Douwe,
Heb je al eens gekeken naar Socrative: http://www.socrative.com/ ? Meer van dit soort tools vind je o.a. op de site van Jane Hart: http://c4lpt.co.uk/top100tools/. Ook het boek over tools in het MBO biedt misschien handige tools: http://www.youblisher.com/p/831018-Social-media-praktijkvoorbeelden/.