woensdag 19 september 2012

Swinx-ervaringen

Zoals sommigen wel weten, leen ik materialen die ik persoonlijk heb aangeschaft om te testen, na de test uit aan scholen. Voorwaarde om materialen in bruikleen te krijgen, is dat de lener een blogpost schrijft over zijn ervaringen: positief of negatief. Hieronder de ervaringen met de Swinxs van Rick Roelofs, leerkracht van groep 8 op basisschool Tangram, in Eijsden.



SWINX in groep 8 - basisschool Tangram

Op een middag stond er een doos in de klas met daarin een 'verrassing'. Wat leuk dat wij uitverkoren waren om met de SWINX te gaan spelen. Spannend, want niemand had ooit zo'n ding in handen gehad en we waren heel benieuwd wat we er allemaal mee konden. De eindcito moest gaan beginnen en de SWINXS bood een welkome afleiding in de middag.

Maar hoe aan de slag? Een van de eerste dingen die mij opviel was dat ik me zo min mogelijk mocht bemoeien met het gebruik van de SWINXS. Een onmogelijke opdracht, maar heel leerzaam. Het is inderdaad zo dat kinderen heel goed leerden ontdekken hoe het apparaat werkte. Zonder handleiding hebben ze het aan de praat gekregen en ontdekt hoe de knoppen, de bandjes en de spellen werkten.
De kinderen zijn heel enthousiast met de spellen, die op de SWINXS stonden, aan de slag gegaan. Zowel buiten als binnen werd hij veel gebruikt. Zeker de renspelletjes werden buiten veel gebruikt, maar ook de quiz. Na verloop van tijd hadden de kinderen behoefte aan nieuwe spellen en zijn we via de site nieuwe spellen erop gaan zetten. Dit werkte prima. Je hoeft geen whizzkid te zijn en je hebt zo nieuwe spellen geplaatst.
Toch kwam er een periode waarin de SWINXS niet meer gebruikt werd. Het nieuwe was eraf en voor buitenspel hadden de kinderen andere alternatieven als voetballen en gewoon een beetje 'rondhangen'. Net toen ik dacht: "We gaan hem maar eens terugsturen." Werd hij weer vrolijk gebruikt.
Ik heb andere groepen op de hoogte gesteld van de SWINXS, maar één groep heeft hem gebruikt naast mijn groep 8. Het werkt toch beter als je zo'n apparaat voor het grijpen in je klas hebt staan. Dat stimuleert zeker.
De kinderen en ik zijn heel tevreden over het apparaat. Het is een leuke aanvulling van spel. Juist ook voor oudere kinderen.
Waar we minder tevreden over waren was het volume voor buiten. Dat is echt te zacht. Daar zou wat aan gedaan moeten worden in nieuwere versies. Verder zijn de bandjes erg snel stuk bij het gewoon omdoen. Ik heb nieuwe bandjes besteld om in de doos te doen en dat zijn erg prijzige dingen als je het vergelijkt met de aanschafprijs van de SWINXS. Toch overweeg ik het apparaat voor school aan te schaffen.
Bedankt dat we hem zo'n lange periode hebben mogen testen.

Rick Roelofs
Leerkracht groep 8, basisschool tangram, Eijsden

Geen opmerkingen: