donderdag 16 februari 2012

Masters: onmogelijk!

Door: Martijn van den Berg
Nu ik iets meer dan het jaar verwijderd ben van het einde van mijn studie, is het tijd om voorzichtig te gaan denken aan wat ik na deze studie wil doen. Ik kan vol voor een baan gaan, of verder studeren. In dat geval zou ik voor een master moeten gaan. Alhoewel dit me wel erg trekt, is dit, zeker met de afschaffing voor studiefinanciering, voor veel studenten nagenoeg onmogelijk.

Uit onderzoek is gebleken dat een student met een master anderhalf keer zo veel verdient als iemand met alleen een bacheloropleiding. Dit concept is voor een student erg aantrekkelijk. Daarnaast is een master de ultieme specialisatie: je mag na vele jaren school precies kiezen wat je wil doen. Na zo veel jaar heb je genoeg de kans gehad om te weten wat je wilt, met een master mag je het gaan onderzoeken, in een plaats naar je eigen keuze. Kortom: een master is voor veel studenten zeer aantrekkelijk.

Nu heb ik het niet erg slecht wat betreft financiën, maar er zijn genoeg studenten die net rond kunnen komen van een maximale beurs plus een milde lening. Ongelofelijk gemotiveerde studenten, die graag de kans zouden hebben om nog even verder te studeren. Deze zullen maximaal moeten lenen, met een baantje erbij om dit te kunnen betalen.

Nu kan je natuurlijk bijna rentevrij lenen bij DUO. Dit klinkt wel fantastisch, maar na je studie zit je met een studieschuld opgescheept, en met het huidige economische klimaat heb je een redelijke kans dat je niet meteen een baan vindt. Dit is dus een enorm risico.

Ik ben zelf erg blij dat ik waarschijnlijk nog een master kan doen, met een redelijke keuze. Ik vind de gedachte dat ik binnenkort ergens permanent het schoolleven verlaat erg raar. Ik geniet er nog erg van om elke dag dingen te leren, en daarnaast de vrijheid die je als student hebt. Je hoeft alleen nog maar voor jezelf te zorgen. Helaas zijn er genoeg studenten die dit perspectief niet kunnen hebben, en waarvoor de keuze lastiger zal zijn. En dat is erg vervelend voor al deze hardwerkende studenten.

woensdag 15 februari 2012

Bewegen met behulp van het digibord

Een schooldag duurt lang, zeker als je moeite hebt met stilzitten. Met een bewegingsspelletje kan je tegemoet komen aan de bewegingsdrang die veel kinderen hebben. Op internet zijn tal van energizers te vinden waarbij je kinderen lekker laat bewegen: in het klaslokaal, een gym- of spellokaal of buiten op het schoolplein.

Minder voor de hand liggend is het om kinderen te laten bewegen met behulp  van het digibord, maar met de site Dancing with the Kids (van zorgverzekeraar CZ) wordt dat toch wel erg leuk.In het onderdeel 'Make your move' kan je een serie streetdance-bewegingen selecteren en die achter elkaar door een character (een soort trekpop) laten uitvoeren op een van de muziekjes op de site. Ben je tevreden over je choreografie, dan kan je het resultaat opslaan. Daarvoor moet je je dan wel registreren. Maar dat betekent nog niet dat jouw dans ook zichtbaar is voor anderen: daarvoor moet je expliciet toestemming geven. Goed geregeld, door CZ ;-)

Met de site Dancing with the Kids kan je kinderen snel even laten bewegen. Sommige bewegingen die je je character kan laten maken kunnen op de plaats gedaan worden (bijv. 'elleboog naar links', 'wiebelen', 'de X' en 'hoofdknik'); voor anderen heb je meer ruimte nodig (bijv. 'Sprong' en 'Grote stap links'). Laat één van de leerlingen een dansje bedenken (als je weinig ruimte hebt, dan geef je tevoren aan welke moves wel, en welke niet mogen), dat daarna door de hele klas uitgevoerd moet worden. Heerlijk, om je lijf even te laten werken voordat je weer je hersens laat kraken!

dinsdag 14 februari 2012

Eerste blogposts MediaMachtig-projecten online

Nog maar een maandje is bekend welke projecten subsidie ontvangen, en de eerste blogposts staan al online. Leuk om het enthousiasme te zien waarmee leerkrachten aan de slag gaan om media in de les in te zetten en zo leerlingen mediawijzer te maken!

Zoals bij alle project, hebben ook de de MediaMachtig-projectleiders te maken met zaken die uitgezocht en vragen die beantwoord moeten worden. En natuurlijk zijn er ook problemen die opgelost moeten worden. Een project doen is leuk, maar het valt lang niet altijd mee. Daarom wil ik een oproep doen aan de lezers van dit weblog om de projectleiders van de MediaMachtig-projecten te steunen. Niet met geld en goed, maar wel met adviezen en tips, en - misschien wel het meest belangrijk - interesse in wat ze doen en vertellen.

Lees bijv. over de opzet en bekijk de videoblogpost van het project van ZMLK De Ark over het woordenschatproject: zou jij gebruik willen maken van de woordenschatapplicatie die in het kader van het traject ontwikkeld wordt, heb je misschien tips voor Arco Baas, of wil je weten wat zijn plannen zijn? Laat dan een reactie achter op het blog.

Net als Arco, werkt ook Maikel Beumer van De Vendelier, met mindmaps. Een goed hulpmiddel bij het werken aan de woordenschat. Maikel pakt taalonderwijs breed aan: hij wil Twitter gebruiken voor het maken van een Twitterwoordenboek (Twitionary) en Twitterverhaaltjes (Twitterstory), en hij laat zijn leerlingen prentenboeken en/of filmpjes of animaties maken. Zijn leerlingen hebben al een berichtje geschreven over het project en vinden het leuk als iemand reageert op hun post. Maikel zelf heeft een (technische) vraag over het koppelen van de iPad aan een beamer zonder HDMI-ingang: kan jij hem helpen?

Pim Staals, van De Pionier, heeft met zijn leerlingen een persbureau opgericht: de Pionier Koerier. In zijn eerste blogpost doet hij uit de doeken wat zijn plannen zijn. Door het schrijven van verschillende soorten teksten, leren zijn leerlingen onderscheid te maken tussen een objectieve en subjectieve verslaggeving, tussen een recensie en een column enz. Laat jij je leerlingen ook verschillende tekstsoorten schrijven en heb jij tips hoe je dat goed kan overbrengen aan de leerlingen? Laat dan een berichtje achter bij het verhaal van Pim.

Francois van der Sanden van de Martinus van Beekschool, een cluster 2-school, maakt mediawijsheid onderdeel van de sociaal emotionele lessen, gecombineerd met wereldoriëntatie. Hij gaat, speciaal voor deze groep kinderen, o.a. een lespakket Mediawijsheid ontwikkelen en observatielijsten voor de leerkracht om na te gaan welke kinderen op een verantwoorde wijze omgaan met digitale media. Alhoewel het project wordt uitgevoerd op een Cluster-2-school is het materiaal dat ontwikkeld wordt bruikbaar voor alle basisscholen en alle leerlingen!

Een overzicht van alle projecten die dit jaar uitgevoerd worden vind je hier. Ik hoop dat jullie het blog van MediaMachtig vaak bezoeken en meeleven met de MediaMachtig-projecten die nu vorm beginnen te krijgen. Daarmee help je de projectleiders hun project optimaal uit te voeren, en voor jou levert het inspiratie op voor je eigen lessen en contacten met mensen die je te hulp kan vragen als je zelf met vragen zit. Samen sterk ;-)

maandag 13 februari 2012

Quiz-tools

Vorige week schreef ik over het nut van zelf je vragen bedenken en ik noemde 2 tools die je kan gebruiken om met de door leerlingen bedachte vragen quizzen en games te maken. Maar die 2 tools zijn maar 2 pareltjes van een enorme collectie: er zijn nog veel meer tools te vinden op het net.

Een mooie collectie van quiz-tools vind je op de site van Stewart Davies, leraar en ICT-coördinator op de Sandfields Comprehensive School in Wales. Het leuke van deze collectie is dat je er niet alleen verschillende gereedschappen vindt om quizzen mee te maken (bijv. een PowerPointformat om Weekend Miljonairs mee te maken en een format voor dezelfde game, maar dan in Flash) maar ook tools om punten toe te kennen (bijv. een Rad van Fortuin, een Dartsspel en het scorebord van de televisieshow 'De Zwakste Schakel') en tools om willekeurig iets te selecteren (bijv. een 'plaatjeskiezer' om willekeurig 3 plaatjes te kiezen te kiezen uit een reeks kledingstukken, een reeks sporten en een reeks weersomstandigheden. Op basis van deze plaatjes kan je leerlingen vragen een verhaal te vertellen of een rollenspel te spelen waarin deze elementen aan de orde komen).

De tools zijn zo gemaakt, dat je ze - met wat handigheid - kan aanpassen aan je eigen wensen: in het spel Weekend Miljonairs kan je je eigen vragen en antwoorden plaatsen, en de plaatjeskiezer kan je voorzien van de afbeeldingen die je zelf wilt gebruiken, of - nog leuker - foto's die de leerlingen zelf hebben gemaakt.

Hoe meer je de leerlingen zelf laat doen, hoe meer betrokken ze zullen zijn bij de les. En natuurlijk hoef je niet elke keer alle leerlingen hetzelfde te laten doen: je kan ook door het jaar heen verschillende groepjes een extra opdracht geven of de taken verdelen onder je leerlingen. Voor het spel Weekend Miljonairs bedenkt elke leerling of groep één of meer vragen die je zelf bundelt, voor de plaatjes generator laat je elke groep een serie (van 15) plaatjes/foto's maken rondom een onderwerp enz. Het kost iets meer tijd, maar het levert voor de leerlingen variatie op in werkvormen en je houdt er als docent bruikbaar leermateriaal aan over.

donderdag 9 februari 2012

Elfstedentocht

Door: Martijn van den Berg
Giet it oan? Dat was de vraag der vragen tot op gisteren. Met de aanhoudende kou is de Elfstedentocht nu vaak het onderwerp van de dag. Ook onder de studenten in Leeuwarden wordt het onderwerp vaak aangesneden. De laatste elfstedentocht was voor veel van ons iets wat we destijds niet hebben kunnen meemaken, en ook onder de internationale studenten is het iets dat ze wel graag willen meemaken. Overal valt de Elfstedenkoorts te merken.

Met de Elfstedentocht werden 14.000 schaatsers en 1.200.000 mensen aan toeristen verwacht, wat toch best nieuw is voor een stad als Leeuwarden. Waar mensen zijn, valt geld te verdienen. En geld stimuleert studenten tot creativiteit.

Zo zijn er al verschillende studenten die matrassen aan het verzamelen zijn om te verhuren aan gasten van den Elfstedentocht, en een aantal studenten die naast de route wonen, is al plannen aan het maken om horeca in eigen huis op te zetten om zo geld te verdienen.

Daarnaast zie je om je heen dat horeca voorbereidingen aan het treffen is. Studenten worden extra ingeroosterd, met het oog op extra lange openingstijden, en zelfs de voetbalclub is plannen aan het maken om het voetbalveld in hotel te transformeren.

Ik zou het erg tof vinden als de Elfstedentocht doorgaat. Het is toch wel uniek als ik als student dit in mijn studietijd nog mag meemaken. Helaas is gisteren gezegd dat dit niet doorgaat. Misschien volgende keer beter!

woensdag 8 februari 2012

Strips maken: iets voor jouw lessen?

Onlangs is - iets later dan verwacht - het MediaMachtig-project 'Strips maken' afgerond. In dit project bedenken leerlingen een verhaal, leggen dit digitaal vast d.m.v. foto’s en verwerken dit m.b.v. een softwareprogramma tot een eigen stripverhaal. In het project leren leerlingen zelf mediaproducties maken met foto's, ze maken zich de vaardigheden eigen om een digitale camera te gebruiken en ze leren te werken met een programma om strips mee te maken (bijv. ComicLife, Pikikids of PowerPoint). En natuurlijk biedt het zo maken van een strip prachtige ingangen om met de leerlingen in gesprek te gaan over vragen als of je iemand altijd mag fotograferen of dat het alleen mag als iemand toestemming geeft, of je overal foto's mag maken of dat er plaatsen zijn waar dat niet mag (bijv. op het schoolplein, in winkels enz.), of je je strip met daarin de foto's mag publiceren op je Hyves of in de krant enz.

Het project was een groot succes op de school waar het werd uitgevoerd. En omdat alle materialen die het project heeft opgeleverd worden gedeeld, kan iedereen die dat wil nu met gemak hetzelfde project op de eigen school doen. Je kan vrij gebruik maken van:
  • de mindmap die een overzicht biedt van de activiteiten die de leerlingen moeten uitvoeren om een strip te maken,
  • de handleiding voor de leerkracht die het project ontwikkelt/uitvoert,
  • een opdrachtkaart voor de leerlingen, waarin staat wat ze moeten doen,
  • een scèneblad dat de leerlingen moeten invullen om het door hen verzonnen verhaal vorm te geven,
  • de eindevaluatie waarin de projectleider vertelt tegen welke problemen zij is aangelopen en hoe ze die heeft opgelost.

Alles bij elkaar prachtig materiaal om mediawijsheid een plaats te geven in de lessen van leerlingen in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs en voor leerlingen die je extra uitdaging wilt bieden.

dinsdag 7 februari 2012

IFTTT: een tool om de computer voor je laten zoeken

We leven in een informatiemaatschappij. Dat betekent dat we toegang hebben tot steeds meer informatie. Op zich is dat natuurlijk prettig, maar het kan ook lastig zijn. Er komt via Twitter, Facebook en andere sociale software heel veel informatie op je af en om informatie te vinden over een bepaald onderwerp moet je over behoorlijk wat zoekvaardigheden beschikken om de naald in de hooiberg te kunnen vinden.

Natuurlijk zijn er al allerlei gereedschappen om informatie te filteren: je kunt je via RSS-feeds op de hoogte laten houden van nieuwe posts in de blogs die je wilt volgen of tweets van mensen die je wilt volgen (alhoewel dat laatste sinds kort niet meer zo heel eenvoudig is) en door middel van een zoekalert kan je je laten informeren als er nieuwe informatie op het web verschijnt die voldoet aan een bepaalde zoekterm. Maar het werken met RSS-feeds en zoekalerts is niet heel eenvoudig en om de informatie die je hiermee binnenhaalt te bekijken zal je - als regel - gebruik maken van speciale software zoals een RSS-reader, of bepaalde sites moeten bezoeken (bijv. Twitter). Geen probleem voor wie zich thuis voelt op het web, maar als je weinig gebruik maakt van internet zijn het allemaal extra drempels die de toegang tot informatie bemoeilijken.

Al weer een hele tijd geleden schreef ik eens over Yahoo Pipes: een tool waarmee je nieuwsberichten uit verschillende bronnen kan combineren tot één RSS-feed. Een prachtige tool, vind ik nog steeds, maar wel een die behoorlijk wat kennis vraagt van de gebruiker. Om de tool te leren kennen moet je wat verstand hebben van programmeren en RSS, en is daarom niet echt geschikt voor beginnende social-web-gebruikers. Een tool die daarvoor volgens mij veel beter geschikt is, is IFTTT, oftewel 'If This Than That'.

Met IFTTT kan je 'taken' samenstellen op basis van het commando: als dit gebeurt, doe dan dat, bijv:
  • als er een tweetbericht met daarin het zoekwoord .... verschijnt, stuur me dan een mailtje,
  • als op het blog .... een nieuw bericht verschijnt,  sla de link daarvan dan op bij mijn online favorieten op Diigo,
  • als het morgen regent in mijn woonplaats, stuur me dan een mailtje,
  • Als iemand mijn naam noemt op Twitter, stuur me dan een mailtje, enz.
Deze taken zijn heel makkelijk zelf te maken, maar je kan ook gebruik maken van een uitgebreide bibliotheek van door anderen gemaakte taken.

Het enige nadeel is dat je de dienst IFTTT toegang moet geven tot de diensten waar je in je taken gebruik van maakt. Wil je bijvoorbeeld dat IFTTT je een seintje geeft als er een tweet verschijnt van één van jouw volgers, dan moet IFTTT natuurlijk weten wie die volgers zijn en daarvoor moet je de dienst toegang geven tot jouw Twitteraccount. Als je dus IFTTT gebruikt om voor jou de informatie van alle (of heel veel) diensten waar jij gebruik van maakt te stroomlijnen, dan heeft IFTTT een prachtig overzicht wie jij bent, wat je doet en met wie je contacten hebt. Daar mogen ze natuurlijk geen misbruik van maken, maar voor wie privacy een groot goed is, is het zaak om op te letten waar je dit soort diensten toegang toe geeft.

De tool IFTTT is  overigens nog in bêta, maar is uitstekend te gebruiken. En ik denk dat het voor beginners op het gebied van social software een prachtige manier is om op de hoogte te blijven omdat het een alternatief biedt voor het installeren van RSS-readers en Twitterclients. En dát, is mijn ervaring, is juist voor veel mensen een drempel die ze maar heel moeilijk slechten!

p.s. Bij het schrijven van deze blogpost ontdekte ik dat ook Willem Karssenberg/Trendmatcher deze tool heeft ontdekt. Lees hier zijn blogpost.


maandag 6 februari 2012

Leerlingen maken zelf vragen

Een goede manier om leerlingen leerstof te laten bestuderen is om ze zelf vragen te laten bedenken. Een leuke manier om dat te doen is door de door de leerlingen bedachte vragen te verwerken in een spel en dat spel vervolgens door hen te laten spelen. Er zijn verschillende tools waarmee je dat eenvoudig en zonder kennis van programmeren kan doen, zoals de arcadegame-generator van Classtools (klik hier voor een voorbeeld) en met de tool van Jeopardylabs (voorbeeld). Deze tools zijn zo gemaakt dat je alleen de vragen en de antwoorden hoeft in te voeren: de software doet de rest.

Beide tools zijn gratis te gebruiken. Bij het gratis account van Classtools krijg je wel reclame te zien. Met een betaald account (£75 per jaar voor de hele school) ben je daar vanaf. Bij Jeopardylabs krijg je nooit reclame te zien. Daar wordt gevraagd om een vrijwillige bijdrage. Daarmee verwerf je de mogelijkheid om de door jou gemaakte spellen onzichtbaar te maken voor anderen, maar dat lijkt me niet relevant wanneer je de tool door leerlingen laat gebruiken.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Classtools en Jeopardy?

Classtools Jeopardy
Verschillende spelletjes die je speelt tegen jezelf/de computer spel waarbij teams tegen elkaar spelen
Minimaal 10 vragen Precies 25 vragen
Je moet bij een vraag het juiste antwoord kiezen uit alle antwoorden op de quiz. Feitelijk leent deze tool zich daarom het best voor eenvoudige vragen met korte antwoorden, bijv. rekensommen, vervoegingen van werkwoorden, woordjes vertalen, leren van hoofdsteden enz. Je krijgt een antwoord en moet daarbij zelf de vraag bedenken. Andersom kan ook: je krijgt een vraag en moet daarbij zelf het juiste antwoord bedenken. In dat laatste geval kan je ervoor kiezen om vragen stellen die wat uitgebreider beantwoord moeten worden.
Je kan je spel embedden in een website of weblog

Je kan je spel niet embedden.
De door jou gemaakte vragen kan je opslaan op je eigen p.c.. Door dat bestand aan te klikken kan je het spel spelen. Je kan het spel ook downloaden naar je eigen p.c. Door op je p.c. het bestand aan te klikken, start je het spel op.
De computer houdt de stand bij. Je moet zelf de stand bijhouden door in het spel aan te geven of een team het antwoord juist had of niet
Het spel online bewaren is mogelijk via een omweg. Klik aan dat je het spel wilt embedden en kopieer dan de link die je bovenaan de embedcode vindt. Je kan het spel online bewaren

Probeer eens met je leerlingen of deze vorm van leerstof verwerken aanspreekt. Het levert jou in ieder geval vragen op die je in een toets kan verwerken. Alhoewel dat misschien helemaal niet meer nodig is als je je leerlingen met deze tools aan het werk hebt gezet!

donderdag 2 februari 2012

Halverwege stoppen

Door: Martijn van den Berg
Bijna iedere student vraagt zich wel eens af of de gekozen studie de juiste is. Dit is niet altijd omdat ze voor het blok staan, maar ook om jezelf af te vragen wat er gebeurd was als je een andere keus had gemaakt. Sommige studenten komen echt voor het blok te staan, en moeten de zware keus maken tussen stoppen met de studie of doorgaan. Deze keus is moeilijk, omdat als je stopt, je vaak niet meer terug kan. Ik heb dan ook veel respect voor mensen die dan de keus maken iets anders te doen. Het is alleen de timing waar ik het niet altijd mee eens ben.

Ik geloof dat kennis macht is: alle kennis die je waar dan ook opdoet kan ergens nuttig zijn. Alhoewel je op ieder moment kennis op kan doen, heb je tijdens je studietijd de meeste controle over de kennis die je leert. Daarnaast was er ooit een reden waarom je een bepaalde studie koos, dus zelfs al is de studie die je volgt niet de beste studie, de informatie kan nog steeds nuttig zijn.Het is om deze reden dat ik het niet erg wijs vind als studenten halverwege het jaar opeens de beslissing maken om te stoppen, en dan de rest van het schooljaar gaan werken, wachtend op de nieuwe studie.

Dat je zo'n besluit maakt, kan je niet voorkomen. Je kan het slechts timen zodat het op een gunstig moment komt, zodat je niet de rest van het jaar je eigen tijd moet gaan invullen. Veel studenten gebruiken deze tijd om te werken, om zo bezig te blijven en tegelijk geld verdienen, maar dit is gevaarlijk. Als je gaat werken, heb je opeens meer geld te besteden, en is het heel erg moeilijk om dan weer naar een lager inkomen te gaan.

Daarnaast leer je lang niet zoveel van een nutteloos geldbijbaantje als van een half jaar studie, in welke richting dan ook. Eigenlijk vul je een half jaar in, omdat je wacht op een nieuwe studie. Werken is dan naar mijn mening niet de meest nuttige optie, omdat het geld dat het je oplevert, nooit zo nuttig is als de kennis die je in dit jaar had kunnen opdoen.

Ik begrijp dat je het stoppen met je studie niet kan timen. Maar het is wel belangrijk te bedenken wat je in die tijd gaat doen. Sommige studenten kiezen ervoor om tussen studies zich voor te bereiden op een nieuwe studie, of houden het gewoon uit om uiteindelijk naadloos over te stappen van de ene naar de andere studie. Er zijn verschillende opties. Belangrijk is alleen dat het uiteindelijk wel iets met studeren te maken heeft. Want als je uiteindelijk in het bedrijfsleven komt, is het bijna onmogelijk om zo gefocust te studeren. Daarom kan je van de tijd dat je student bent, maar het beste maken.

woensdag 1 februari 2012

SideVibe: webcontent als basis voor lessen

Op het web is veel mooie content te vinden voor je lessen. Filmpjes waarover je leerlingen kunnen discussiëren, informatie waar je (multiple choice) vragen over wilt stellen, websites die je met elkaar wilt laten vergelijken, enz.

SideVibe is een soort digitale leeromgeving waarbinnen je heel makkelijk webcontent kan gebruiken als basis voor je lessen. Daarvoor doorloop je een aantal stappen:
  1. eerst maak je voor jezelf een teacher-account aan. Het basisaccount is gratis. Daarmee kan je 50 leerlingen uitnodigen om deel te nemen aan jouw cursussen. Wil je meer leerlingen uitnodigen, dan moet je je account upgraden. Dat kost $5.99 USD per maand;
  2. om een cursus te maken selecteer je eerst de websites die je wilt gebruiken. Die sla je op in je 'bibliotheek';
  3. met deze websites kan je verschillende 'vibes' samenstellen: 'activity vibes' waarin je leerlingen (multiple choice) vragen voorlegt die ze kunnen beantwoorden en 'discussion vibes' waarin je leerlingen laat discussiëren met elkaar door middel van een forum;
  4. deze vibes voeg je samen in een topic;
  5. om de topic aan je leerlingen voor te kunnen leggen, zet je ze in een 'Course'. Zodra je deze cursus publiceert, kan je leerlingen naar de cursus verwijzen. 

Als je wilt dat leerlingen een door jou gemaakte cursus volgen, dan stuur je ze jouw 'teacher code'. De leerlingen maken een (gratis) leerlingaccount en voeren daarbij jouw code in. Als ze ingelogd zijn kunnen ze aangeven welke van de door jou gepubliceerde cursussen ze willen volgen. Als een leerling een cursus van jou volgt en antwoorden geeft op vragen of een bericht in een discussie-'vibe' achterlaat wordt dat zichtbaar in jouw docentenaccount.

Om SideVibe te gebruiken kan je het beste de bijbehorende toolbar installeren in je browser. Daarna is het vrij eenvoudig en intuïtief: het enige wat mij problemen opleverde was het feit dat de omschrijving van de links die je gebruikt maar een beperkt aantal karakters mag bevatten. Het duurde ven voordat ik dat doorhad ;-(

Werk je op school met een digitale leeromgeving, dan lijkt me SideVibe wel een leuke gadget. Het is mooi vormgegeven en opdracht/vragen en webcontent staan netjes naast elkaar waardoor je niet van scherm hoeft te wisselen. Maar dat lijkt mij onvoldoende reden om maandelijks $5.99 aan te spenderen. Maar heeft jouw school (nog) geen digitale leeromgeving of werk je met leerlingen die niet in die leeromgeving zijn opgenomen (bijvoorbeeld omdat je een samenwerkingsproject doet met een andere school), dan lijkt SideVibe me een handige tool om te gebruiken.