maandag 29 november 2004

Muziek in de mediatheek

Vandaag las ik in de Nieuwsbrief van de Community Mediathecarissen over een mediatheek in Franeker waar de hele dag muziek wordt gespeeld. Ik zou er persoonlijk knettergek van worden, maar onderzoek van heeft uitgewezen dat muziek wel degelijk positief kan uitwerken op de concentratie, en alle jongeren die ik ken maken het liefst hun huiswerk terwijl ze luisteren naar muziek. Bovendien, zo stelt de mediathecaris uit Franeker, wordt er minder gekletst door de leerlingen. Daar kan ik me wat bij voorstellen: stilte wordt vaak als bedreigend ervaren, dus als stilte dreigt wordt die ruimte vaak opgevuld met kletspraatjes. Muziek kan die gaten prima vullen. Wel zou ik zelf wat meer willen weten over welke muziekkeus optimaal werkt. Ik heb wel eens gelezen dat klassieke muziek (en met name Bach) en New Age het beste zouden werken, maar dat waren niet echt wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken. Is er iemand die hierover meer informatie heeft?


Geen opmerkingen: