woensdag 15 december 2004

Google indexeert inhoud 5 miljoen boeken

Nadat in oktober de start van Google Print bekend gemaakt was, komt Google nu met het nieuwtje dat ze de inhoud van 5 miljoen boeken van de universiteitsbibliotheken van de Universiteit van Michigan, de Britse Universiteit van Oxford, de universiteiten van Stanford en Harvard en de openbare bibliotheek van New York gaan indexeren. Begonnen zal worden met de werken waarop geen copyrights berusten. Van werken waar dat wel het geval is zal Google wel de volledige werken scannen, maar alleen een samenvatting daarvan online zetten.

Ik vind het een positieve ontwikkeling. Bang dat daardoor boeken niet meer gekocht zullen worden, ben ik niet. Ik geloof niet in een papierloos tijdperk: tot nu toe hebben we steeds meer papier gekregen en ik denk dat dat nog wel even zo zal blijven. Ik ben wel benieuwd hoe fictie-werken geïndexeerd zullen worden. Ik ben nog altijd een grote fan van het principe van de 'emotiedatabase' die ooit door de Libris-boekhandelsgroep is neergezet maar nu helaas niet meer bestaat. In de emotiedatabase werden aan boeken termen als 'spannend', 'romantisch' etc. gekoppeld. Ik denk dat veel mensen op die manier zoeken naar boeken, en niet door te zoeken op woorden die voorkomen in de tekst van een fictie-boek. Voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs was de emotiedatabase in ieder geval heel handig: het zou prachtig zijn als een dergelijk concept weer opnieuw vormgegeven zou kunnen worden!

Geen opmerkingen: