dinsdag 14 december 2004

Indexeerprogramma's

Al weer een tijdje maak ik gebruik van een indexeerprogramma om mijn eigen p.c. te doorzoeken. De zoekfunctie die ingebouwd is in Windows voldeed voor mij niet: het gebeurde nog wel eens dat ik moeite had om bestanden of mails terug te vinden, en ik had vaak te weinig geduld om te wachten tot dat bestand gevonden was door Windows of Outlook.
In eerste instantie ben ik toen gebruik gaan maken van Lookout. Een prima programma dat mails en de bijbehorende attachments indexeert op momenten dat je processor geen andere opdrachten uit te voeren heeft. Als je dan een mailtje zoekt wordt alleen die index doorzocht. Zoeken naar een mailtje gebeurt dan in tienden van seconden. Nadeel van Lookout vond ik dat niet alle bestanden op mijn p.c. werden doorzocht. Ik heb toen twee alternatieven bekeken: Copernic Desktopsearch en Google Desktopsearch. Er zijn er veel meer, maar Copernic en Google zijn mijn favoriete zoekinstrumenten op het web, dus heb ik mijn onderzoek daartoe beperkt. Nadeel van Google Desktopsearch is dat het alleen nog werkt op Windows XP en Windows 2000. Bovendien indexeert het minder bestandsformaten dan Copernic Desktopsearch. Dus is mijn keuze gevallen op de software van Copernic. En ik moet zeggen: dat bevalt me meer dan prima. Ik kan nu echt binnen één of twee seconden allerlei bestanden, mails, en ook mijn favorieten en webpagina''s die ik heb bekeken doorzoeken. Heel praktisch als je er zoveel hebt als ik!

Geen opmerkingen: