zaterdag 4 december 2004

Marc Prensky

Afgelopen donderdag was ik bij de finale van ThinkQuest. Het was weer een groot feest! Heel veel prijzen en heel veel teams die onderweg naar en op het podium vooral niet wilden laten blijken hoe blij ze waren met de prijzen. Maar een keer terug op hun plekje in de zaal of onderweg naar huis werd er druk gepraat over hoe het gewonnen geld besteed zou worden!
Ik ontmoette na afloop een van de vakjuryleden: Lia van Acht. Zij wees me op de website van Marc Prensky, een goeroe op het gebied van het gebruik van games voor educatieve doelstellingen. Marc gebruikt games niet alleen voor leerlingen, maar ook voor werknemers van bedrijven en voor de opleiding van militairen. De games die hij ontworpen heeft voor het bedrijfsleven vind ik soms uitermate saai, omdat het leren daar wel erg expliciet gebeurt, terwijl ik een van de bijzondere aspecten van games vind dat leren daar zo impliciet gebeurt. Maar de presentatie over games die op de website te vinden is, en sommige van zijn artikelen over games, vind ik wel de moeite waard. Sinds kort heeft hij ook een weblog. De tijd zal leren of dat de moeite waard is om te volgen.

Geen opmerkingen: