vrijdag 3 december 2004
Media-educatie: ook voor games!
Bij media-educatie wordt meestal alleen gedacht aan educatie op het gebied van film, internet en de gedrukte pers. Maar informatie krijgen we ook in de vorm van games. Een spel als de Sims zit vol met allerlei normen en waarden en steeds meer bedrijven gebruiken games om hun product aan de man te brengen. Zo is door het Amerikaanse leger een game ontwikkeld, America’s Army, om jongeren enthousiast te maken voor de militaire dienst. Nog maar weinig mensen staan stil bij de enorme invloed die games kunnen hebben op jongeren. Volgens onderzoek van Nielsen bezocht in Nederland in 2003 17,9% van de actieve internetters online game-sites, en een derde hiervan is jonger dan 20 jaar. In 31% van de huishoudens staat een gameconsole, volgens onderzoek van bureau GfK, en vrijetijdssoftware is verantwoordelijk voor 18 procent van alle Nederlandse uitgaven aan entertainmentcontent. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat een groot aantal leerlingen uit het voortgezet en primair onderwijs in aanraking komt met games. Het is daarom belangrijk dat ze leren hoe ze daarmee om moeten gaan!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten