zondag 12 december 2004

@rtog@ther

Op de site van InformatieProfessional bericht over de winnaars van de BibliotheekInnovatiePrijs 2004. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van die prijs had gehoord, maar dat ligt vermoedelijk aan mij. Eén van de winnaars is Biblionet Groningen. Als onderdeel van de Virtuele SchoolMediatheek hebben zij in samenwerking met het Noorderpoortcollege Groningen, ICT Innovatiecentrum Noorderpoortcollege en het Groninger Museum een spel ontworpen voor kunstonderwijs aan (VMBO-)scholieren onder de naam http://www.ictinnovatiecentrum.nl/artogather/. In het spel loop je door een museum waar je allerlei zalen kunt bezoeken, bijv. graffitti, mode, fotografie en multimedia. In iedere zaal krijg je informatie over die kunststroom en over het werk van vooraanstaande kunstenaars. Soms kun je dingen meenemen die je later in het spel nodig hebt, en soms moet je ook een opdracht vervullen om verder te kunnen gaan in het spel.

Het spel leek in eerste instantie niet erg uitnodigend: er was veel informatie en maar weinig te beleven. Maar hoe verder je komt in het spel, hoe leuker het wordt om de juiste dingen mee te nemen of de opdrachten goed te vervullen. Je hoeft niet alle informatie te lezen om toch goed het spel te kunnen doen: mijn zoon bleek er verbazend handig in om alle informatieblokjes te omzeilen ;-) Maar voor het onderwijs een heel leuk en bruikbaar spel, lijkt mij, zeker als degenen die zich wat verder verdiepen in de informatie op de site daarvoor door de docent op de één of andere manier beloond worden!

Geen opmerkingen: