- leren zoeken naar en lezen en beoordelen van internetinformatie in het kader van onderzoeksactiviteiten
- verkennen van verschillende aspecten van het thema 'gezonde voeding'.
Er zijn twee versies ontwikkeld: een cursorische, waarbij leerlingen aan de hand van vooraf opgestelde teksten en opdrachten internet leren gebruiken; en een meer 'open' leeromgeving, waarbij leerlingen binnen een bepaald thema met eigen onderzoeksvragen aan de gang gaan, en de leerkracht het leerproces meer afstemt op wat de leerlingen op diverse momenten tegenkomen.
Els Kuiper heeft het lesmateriaal ontwikkeld in het kader van haar promotie-onderzoek aan de Faculteit Psychologie en Pedagogiek van de Vrije Universiteit naar de begeleiding internetgebruik van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Het onderzoek is met name gericht op het verwerven van vaardigheden t.b.v. een kritisch gebruik van internet: het beoordelen van internetinformatie op bruikbaarheid voor de eigen informatiebehoefte. In een eerder onderzoek heeft ze met collega's van de VU en de Hogeschool InHolland een project uitgevoerd bij een aantal basisscholen waarbij internetgebruik geplaatst werd binnen onderzoeksactiviteiten van leerlingen. Dat heeft geresulteerd in een website Onderzoekonline met richtlijnen voor leerkrachten.
Ben je geïnteresseerd, stuur dan gerust een mailtje naar Els. In het laatste nummer van Pedagogische Studien staat ook een artikel over haar werk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten