maandag 24 januari 2005

Racing Academy: een game met overleg

De BBC besteed regelmatig aandacht aan het gebruik van games in het onderwijs. Afgelopen vrijdag stond op de site van BBC-News een artikel over een nieuwe game dat ontworpen is door Nesta Futurelab in samenwerking met Lateral Visions voor het voortgezet onderwijs: Racing Academy. Spelers moeten niet alleen racen, maar ook zelf de auto bouwen en onderhouden. Ook krijgen ze statistische informatie over het verloop van de race, op basis waarvan ze hun resultaten kunnen verbeteren. Belangrijk is ook dat spelers samenwerken om een goed resultaat te krijgen. Daarom zijn chatrooms ingericht voor overleg en om samen de prestaties onder de loupe te nemen.

Het spel is getest op twee secondary schools, en de bevindingen zijn positief:

"Pupils used the statistics to work out the best way to build their cars and the online message board to share ideas and support each other," said Ben Williamson, a researcher at Futurelab charged with testing the game in real schools".

Dr Carl Gavin, de managing director van Lateral Visions:

"the game satisfies both teachers' need for learning outcomes and the children's desire to rise to a challenge".

Ik denk dat hij daarmee een belangrijk element aanstipt van wat kinderen (tegenwoordig) graag willen: uitdaging, en zelfs meer dan dat: competitie! Er komen steeds meer wedstrijdjes in het onderwijs en kinderen willen graag met elkaar de competitie aangaan. Mijn ervaring is dat ze die uitdaging heel serieus nemen, maar dat ze daarnaast ook niet te beroerd zijn om elkaar een handje te helpen, en ook vol aandacht naar elkaars prestaties te kijken. Deze game speelt daar dus uitstekend op in. Ik zou het graag eens spelen met een paar leerlingen.

Geen opmerkingen: