De cd-roms ‘Omgaan met geweld’ bevatten elk negen vormen van geweld zoals huiselijk geweld, straatgeweld, politiegeweld, brandstichting, pesten, uitgaansgeweld, racistisch geweld en oorlog en verzet. De situaties die beschreven zijn, zijn ook voor kinderen duidelijk herkenbaar. De lessen zijn erg gericht op het geven van informatie: waarom doen mensen dingen, wat zijn hun motieven en wat kun je zelf doen als je te maken krijgt met geweld. Volgens de handleiding is het spel "zoveel mogelijk gericht op het verwerven van kennis en inzichten, en het verwerken van ervaringen van de deelnemer". Het woord spel is m.i. niet juist gekozen: de c.d.-roms zijn niet 'speels' van opzet: de informatie moet stap voor stap doorlopen worden (wat soms lang kan duren omdat eerst de hele tekst beluisterd moet worden voordat doorgeklikt kan worden naar het volgende onderdeel), er zitten geen 'grapjes' in en er is geen sprake van competitie. Ik denk dat als de cd-rom gepresenteerd wordt aan de leerlingen als game, ze zwaar teleurgesteld zullen zijn over de inhoud ervan. Gepresenteerd als lesmateriaal zal het vermoedelijk beter aan de verwachtingen voldoen.
De lessen zijn voornamelijk voorzien van getekende illustraties, waardoor het onderwerp nooit te zwaar wordt. Dat is m.i. tegelijk ook een nadeel: je wordt als gebruiker ook niet echt in het onderwerp meegetrokken. De ThinkQuest-site 'Agressie' bijvoorbeeld zal in dat opzicht meer herkenning geven. Leerlingen kunnen op de cd-rom vaak keuzes maken: wat vinden zij van een bepaalde situatie, welke keuze zouden ze zelf maken, aan wie zouden ze graag een medaille uit willen reiken enz. De feedback die gegeven wordt is zeer genuanceerd: er is (bijna) geen foute mening, maar bij elke mening valt wel een kanttekening te maken. De cd-roms nodigen daardoor uit tot discussie, alhoewel die dan klassikaal gevoerd zal moeten worden omdat daar via het pakket geen gelegenheid voor wordt geboden. De onderwerpen op de cd-rom kunnen achter elkaar bekeken worden, maar kunnen ook los van elkaar gebruikt worden in lessen, projecten, onderzoeken en voor spreekbeurten en werkstukken. Jammer is dat er geen literatuurverwijzingen of links worden gegeven voor verder onderzoek. Wie meer wil weten, zal zelf op zoek moeten gaan naar bruikbaar materiaal in de (school)mediatheek of op het web.
Op elke cd-rom is een aparte docentenhandleiding bijgevoegd met lessuggesties. De cd-roms zijn o.a. te bestellen bij de Stichting Vredeseducatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten